woensdag 10 juli 2013

Mooi ochtendje Merwelande

Afgelopen zondag (07-07) ben ik met me pa en jefta in de auto gestapt, om vervolgens een heerlijk ochtendje te genieten in de Merwerlanden.
Het aantal libbellen was vrij weinig, maar wel leuke soorten met 2 nieuwe soorten voor mijn levenslijst in de Biesbosch, dit waren de weidebeekjuffer en de smarachdlibel! Thuis kwam ik er achter dat de smarachdlibel op www.vwgbiesbosch.waarneming.nl op zeer zeldzaam staat, dit maakt een waarneming natuurlijk altijd leuker ;)
Ook zag ik hier mijn eerste bloedrode heidelibellen van het jaar.

                                                                                 Smarachdlibel
                                                                       Bloedrode heidelibel

De enigste libellensoort die deze morge wel in groot aantal aanwezig was, is de vroege glazenmaker, Waaronder ook een parend paartje.

                                                                       Vroegeglazenmakers

Met als bijzonderste soorten een appelvink, was het tamelijk rustig met de vogels. Als er niet echt veel zeldzaams te zien is, kijk je al snel meer naar de algemene vogels, en dan kom je er weer achter, dat deze vogels ook prachtig zijn!
Omdat ik ff op de Zonnepond moest wachten, ben ik maar even een wilde/park eend gaan fotograferen. Eigenlijk zijn het best leuke dieren om op de foto te zetten!



                                                                                       Wilde eend

Het hoogtepunt van de ochtend, vond ik wel een aantal jonge boerenzwaluwen. Deze prachtige beestjes waren niet zo schuw, en konden dus goed op de foto gezet worden!






                                                                       Jonge boerenzwaluw

Ontdankt het ontbreken van de wat bijzondere soorten, was het toch een prachtige ochtend! Met als nog de smarachdlibel en de weidebeek als nieuwe BB soort!
Maar ook weer een ochtend waar je er weer achter komt, hoe mooi de wat meer algeme dingen zijn!

3 opmerkingen:

  1. Mooie plaatjes vooral die 2e boerenzwaluw vind ik leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jonathan!

    Mooie zwaluwplaten man, nummer 2 van de boerenzwaluw platen is ook mijn favoriet.
    Hoe gaat het trouwens met de Grauwe vliegenvangers?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanx John en Bastiaan! Zelf vind ik de 2e ook het mooist!
    De grauwe vliegenvangers zijn nog iedere dag in mijn tuin te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen