donderdag 11 juni 2015

Twee lifers in twee dagen!

Toen ik vandaag na een selectiedag vanuit Zeewolde naar huis reed, zag ik dat Jacob een sms'je had gestuurd. Hierin de melding dat hij met Bert naar een oostelijk blonde tapuit ging, en hij nog een plaatsje over had. Oostelijke blonde tapuit?! Heel de dag had mijn internet uitgestaan, en had ik ook niks van deze klapper mee gekregen. Toch maar even waarneming.nl openen. En ja hoor, een prachtig adult mannetje oostelijke blonde tapuit in de duinen van Noordwijk! Na wat geregel, stond ik na wat fileleed, 10 minuten eten, spullen bij elkaar pakken en een stukje fietsen stapte ik om 7 uur bij Bert in de auto. Vanaf de Boerenbond waren we zo in Alblasserdam, waar we Jacob, Albert en Bram ophaalde.

Na een voorspoedige reis arriveerde we in de Coepelduyen, bekend van de blauwstaart die ik daar een paar weken terug ook zag. Deze zeldzame tapuit is net zoals de blauwstaart ontdekt door een en de zelfde waarnemer, namelijk Maarten Langbroek! Wat een held! :)
Nadat we de auto nog maar net uit waren, vertelde iemand ons dat de vogel al een tijd uit beeld was, oei... Maar goed, toen we bovenop het duin stonden, en een grote kudde vogelaars naar het zelfde punt zagen staren, kwam de moet weer terug. Niet veel later stond ook ik te kijken naar een prachtig adult mannetje oostelijk blonde tapuit! Wat een fraai kleed! De onvolwassen vogel die vorig jaar op Westkapelle zat gemist te hebben, was dit een prachtige inhaler!

                                          Oostelijke blonde tapuit

Ondanks de redelijk grote afstand liet de vogel zich prachtig bekijken. Het blondje was lekker actief, wat naar mijn idee typisch is voor tapuiten. Telkens weer zat hij bovenin de struiken op uitkijk, waarna hij naar beneden schoot en de grond afspeurde naar een maaltje. Prachtig om te volgen!


                                          Oostelijke blonde tapuit

Nadat de vogel weer verder het duin in vloog, werd het voor ons ook tijd om te gaan. In Katwijk zit namelijk nog een fraaie roodmus, en als je dan toch in de buurt bent, is het gewoon zonde om deze fraaie soort over te slaan!
Bij aankomst duurde het niet lang voordat we het melodieuze 'pleased to meet you' vanuit de bramen hoorde. Na een poosje zoeken lukte het ons ook nog om dit prachtige mannetje in beeld te krijgen! Wat een geweldige soort! En tevens ook nog maar mijn 2e roodmus!


                                          Roodmus

Met deze 2 prachtige soorten op zak, was het zeker een geslaagd avondje. Met veel dank aan Jacob voor het sms'je, en aan Bert voor het rijden!

De volgende dag kreeg ik na een dag stage bij SBB in Reeuwijk, van Jacob een belletje dat hij met Albert en zijn pa naar de kwartelkoning in de omgeving van Wageningen ging, en dat Jefta en ik mee konden. Uiteraard hadden wij hier wel oren naar!


                                          Krooneenden, Reeuwijksche plassen.

In Schotland heb ik kwartelkoning al wel eens gehoord, maar in Nederland ontbrak deze soort nog steeds op m'n lijst. Een pijnlijk onderwerp werd het toen er op 02-09-2013 een kwartelkoning vlak achter Bastiaan en mij het fietspad overstak. Twee vogelaars kwamen ons tegemoet op het fietspad naar de Ooievaar in de Brabantse Biesbosch, en zagen de vogel vlak achter ons oversteken. Pijnlijk...
Daarom was ik dan ook wat blij dat er vandaag nog een kans kam om deze soort nog eens in te halen!

Aangekomen in het natuurontwikkelings gebiedje nabij Randwijk, kon de wandeling beginnen. Het weer was heerlijk, dus daar zou het iig niet aan kunnen liggen. Onder het wachten op de kruidenrijke dijk langs de Nederrijn, zagen we verschillende oeverzwaluwen, kleine plevieren, 2 ijsvogels een lepelaar en nog een fraaie distelvlinder. Maar de kwartelkoning hield zijn snavel....

                                          Distelvlinder

Na ruim 3 kwartier wachten klonk er opeens vanuit de hoge brandnetels langs de rivier een luid 'crex crex, crex crex', kwartelkoning! Wat een ontlading, net voordat de twitch in een dip leek te veranderen, kregen we hem toch nog te horen! Met de kwartelkoning opzat ik de noordse pijlstormvogel de enigste 'zwarte' soort die nog op mijn Nederlandse lijst ontbreekt.
Rond een uur af 10 zette we koers richting de Alblasserwaard. Met 2 lifers, een roodmus en 3 krooneenden in 1 midweek, was de lach op mijn gezicht niet meer weg te denken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten