woensdag 6 november 2013

Terug van weg geweest!

Beste lezers,

Het is vast wel opgevallen dat ik de laatste maanden geen berichten meer op mijn blog heb gezet.
Dit kwam doordat de laptop er mee was gestopt, en ik dus noodzakelijk was om mijn computer boven te gebruiken.
Deze computer was zo traag, dat als ik iets probeerde op mijn blog te plaatsen, hij meteen vast liep.
Gelukkig heb ik nu een computer van me vaders werk gekregen, deze is gelukkig erg snel.
Das hou je maar vast want vanaf nu zal ik weer trouw me blog bij houden :)

Maar ja, jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik deze maanden niet stil heb gezeten. Ik ben zelfs nog op vakantie in schotland geweest. Maar ook in Nederland veel mooie dingen gezien, waaronder zelf nieuwe soorten vogels en libellen! :)

Hier een kort overzichtje met de 3 nieuwe soorten voor Nederland.
Zit in het totaal al weer op 268 soorten, en 238 soorten op de jaarlijst. 

                                          Izabeltapuit op de Maasvlakte 26-10
                                          Dwerggors op de Lage weg 04-10
                                          Arendbuizerd op de 2e Maasvlakte 27-09

Buiten Nieuwe vogelsoorten ook nog andere leuke soorten gezien als: Kraanvogels, 3x draaihals, witvleugelstern, 2x kuifaalscholver, huiskraaien, strandleeuwerik, buidelmezen enz.

                                          Witvleugelstern Deenenplaatweg Brabante Biesbosch
                                           Draaihals Deenenplaatweg Brabantse Biesbosch
                                          Kuifaalscholver Maasvlakte

Deze zomer ook aardig bezig geweest met de libellen. Veel nieuwe en leuke soorten gezien. Met Bastiaan, Richard en Patrick nog een dag naar Friesland geweest voor libellen, hier heel veel leuke mooie soorten. Voor een compleet verslag van Bastiaan zie: http://bastiaanvandewetering.blogspot.nl/2013/10/een-dagje-naar-friesland-uit-de-oude.html
Hier onder een aantal nieuwe soorten.

                                                    Noordse glazenmaker
                                          Bandheidelibel, Oosterwolde
                                          Vuurlibel, Duurswouderheide
                                          Venglazenmaker, Fochteloerveen

Een leuke zelf ontdektsoort is wel de zuidelijke heidelibel! Deze soort vond ik op een oude en verlaten boerenerf in Bleskensgraaf. Samen met Richard Slagboom telde we er 25!!! Een zeer goed aantal voor Nederland! Het heeft zelfs de krant nog gehaald!
Op deze boerderij ook 2x de zwarte heidelibel gezien, ook erg leuk voor in de Waard!


                                          Zuidelijke heidelibel

                                          Zwarte heidelibel

Ook zeker het noemen waard is een bruine winterjuffer in mijn tuin. Voor de Alblasserwaard een leuke soort, en voor mij ook meteen een nieuwe soort!

                                          Bruine winterjuffer

Hier een paar van de hoogtepunten van afgelopen maanden. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, zoals de edelhertenbronst op de veluwe enz.
Vanaf nu hoop ik weer trouw me blog bij te houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten