zondag 22 februari 2015

Pestvogel in Gouda en kraanvogels

Het was een vrij normalen week, maar toch heb ik deze week 2 zeldzaamheden in de vorm van een pestvogel en kraanvogels kunnen bewonderen.

Vorig weekend zaterdag verscheen er op waarneming een melding van een solitaire pestvogel op een sierappel in Gouda. Voor mij klonk dit erg interessant, omdat ik maandag weer naar Gouda af moest reizen voor school. Toen de vogel zondag ook weer gezien werd, werden de plannen voor maandag gemaakt. Ik moest 11;45 beginnen, dus tijd zat om te zoeken naar de pestvogel die op maar een klein kwartiertje lopen van het Wellant zat. 

Die ochtend stapte ik rond 10;30 3 haltes eerder uit de bus, en kwam naar een kleine 10 minuten lopen aan bij de beruchte sierappel. De verwachting was dat het een kwestie van intikken zou zijn. Dit viel helaas vies tegen. Een half uur lang struinde ik hopeloos door de wijk, opzoek naar bessenstruiken of appels, en natuurlijk in een totaal pakket met daarbij pestvogel inbegrepen. Het had als resultaat, helemaal niks! Weer terug bij de oude plek, nog steeds niet de gewenste soort. Ik begon het bijna een echte PESTvogel te vinden :)
Toen ik op het punt stond om maar richting school te gaan, zag ik opeens een lichtbruine vogel met het formaat en de vleugelslag van een spreeuw vliegen. Dat is hem! De vogel vloog naar de andere kant van het spoor. Ik had het vermoeden dat hij in een gele sierappel zou zitten, waar hij eerder ook zat. Toen ik voorzichtig uit het tunneltje sloop, zag ik direct aan me rechterhand deze prachtige vogel zitten. Wat een beauty!

                                          Pestvogel

Helaas vloog hij al snel op toen er een trein met volle vaart langs kwam denderen. Na wat roepen vloog hij weer over het spoor naar de rode sierappel. Hier liet hij zich ruim een half uur lang ongekend mooi zien. Ondanks het feit dat ik net onder hem liep, bleef hij gewoon door eten. Wat een beest!!! Na een waarneming als deze kwam ik de slaapverwekkende uren op school met een brede grijns van oor tot oor gemakkelijk door!






De volgende verassing diende zich aan op een natte vrijdag toen ik stage liep bij SBB in de Brabantse Biesbosch. Vlak over de boot cirkelde vanuit het niets opeens 16 luid roepende kraanvogels!!! De vogels vlogen zo laag dat ik zelfs met een simpele compact camera nog 2 foto's kon maken! Ongekend gaaf om te zien!!!


                                          Kraanvogels

Als je aan het werk bent midden in de Biesbosch, kom je natuurlijk nog veel meer mooie dingen tegen. Bijv. zeearenden op nest, vos, reeën, ijsvogels, havikken, slechtvalken, grote zaagbekken, nonnetjes, brilduikers enz!

Kortom, een mooi weekje!

2 opmerkingen:

  1. Fraaie waarnemingen en foto's man! Die pestvogel staat er goed op! In 'mijn' Wellant-tijd (oktober 2010) heb ik daar opvallend genoeg ook pestvogels gezien :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx, man! Hoorde het van de bewoners daar, waren er 8 toch?

    BeantwoordenVerwijderen