zondag 29 juni 2014

Leuke libellen in Gorinchem.

De laatste weken worden er op verschillende plekken in Nederland rivierrombouten gezien. Deze geweldige soort had ik nog nooit life mogen bewonderen, dus reden te meer om eens richting Gorinchem te rijden, waar Erik Verhagen de dag ervoor nog een aantal gezien had. 
Gister hebben Bastiaan, Jacob en ik ook verschillende plekken langs de rivier tussen Alblasserdam en Streefkerk doorzocht, maar toen niet het gewenste resultaat. 

Rond half 3 stapte ik bij me pa in de auto, waarna we ons verplaatste naar zo'n beetje de uiterste uithoek van onze geliefde Alblasserwaard. Na de auto ergens in een woonwijk geplaatst te hebben zijn we de dijk afgelopen naar de rivier. In dit stuk was ik nog nooit geweest, maar het is hier een prachtig stukie!
Op een van de pieren stonden verschillende leuke plantjes als zomerfijnstraal, ezelsoor en kattendoorn.

                                                      Ezelsoor
                                          Zomerfijnstraal
                                                             Kattendoorn

Aan libellen was het echter niks. Maar na een tijdje zoeken was het de eer aan me pa om er een te vinden, en dan ook nog wel een rivierrombout!!! Het beest was waarschijnlijk pas net goed en wel uitgeslopen. Me pa zag hem vanaf de waterkant opvliegen, dus het zal misschien wel zijn eerste vlucht zijn geweest. Ook was hij nog lang niet op kleur. Maar goed, soort nr. 50 op de Nederlandse lijst is binnen!



                                          Rivierrombout

Even later liepen we nog eens 2 andere exemplaren tegen het lijf, waarvan er een al wat verder was uitgekleurd. Wat zijn het toch prachtige beesten!!!



                                          Rivierrombout 

De doelsoort is binnen! Maar met wat zwartsprietdikkopjes en kolibrievlinder was het natuurlijk nog mooier!


                                          Zwartsprietdikkopjes
                                          Kolibrievlinder

Omdat we het gebied door waren, de doelsoort binnen hadden, en nog tijd over hadden, reden we richting een parkje hier dicht bij waar al verschillende keren vuurlibellen gezien waren. 

Op de bovengenoemde locatie aangekomen verbaasde ik me eigenlijk wel over hoe mooi parkje het was. Het stond vol met kruiden velden, mooie poelen en bosjes. Iets wat je niet zou verwachten bij zo'n nieuwe woonwijk. Het duurde niet lang voordat we de eerste vuurlibel zagen. Boven de plas vloog een prachtig knal rood mannetje, door het felle licht kwamen de kleuren nog mooier naar voren, wat een prachtige soort is het toch! Het is niet alleen een leuke waarneming, maar ook nog eens mijn 31e soort voor in de Alblasserwaard!

Na wat verder zoeken kwamen we nog 2 ander vuurlibellen tegen, waaronder 1 niet uitgekleurd mannetje, en een opvallend rood vrouwtje. 

                                          Opvallend rood vrouwtje vuurlibel


                                          Niet uitgekleurd mannetje vuurlibel

Het zijn niet alleen de vuurlibellen die het parkje leuk maken, ook zaten er veel bruine korenbouten, steen en bloedrode heidelibellen, ijsvogel en ook nog een bruin zandoogje. De laats genoemde is voor in de Alblasserwaard ook zeker geen slechte soort, en pas de 2e voor mij in de Waard. 


                                          Bruin zandoogje

Het was al weer rond 6 uur, dus onderhand wel eens tijd om richting huis te gaan, waar eten op ons wacht. 
Al met al weer een leuke middag, met een lifer in de vorm van rivierrombout, en een aantal leuke soorten voor in de Alblasserwaard!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten