zondag 14 juni 2015

Top weekend in de Alblasserwaard!

Na een weekje op verschillende punten in ons land gevogeld te hebben, werd het weer eens tijd om ook in de Alblasserwaard eropuit te trekken! Omdat de nacht van vrijdag op zaterdag lekker warm was, besloot ik mijn nachtvlinderbak maar weer eens aan te zetten. Nog voordat ik mijn bed in dook, zat er al een groot avondrood op het laken! Ondanks de bak nog maar net aanstond, kwamen er al een hoop vlinders op af. Dit moest wel een goeie nacht worden!

                                          Groot avondrood

Toen ik de volgende ochtend wakker werd was het nat en een stuk frisser. Daarom maar snel naar de bak gegaan, en kijken of de nacht nog wat opgeleverd had. Bovenop de bak zat al een fraaie populierenpijlstaart, witte tijger en een koperuil. Het warme weer leverde zoals verwacht veel vlinder op, zo haalde o.a. een 2e populierenpijlstaart, berkeneenstaart, zwart beertje, houtspaanders, donker klaverblaadjes en nog een hele hoop andere soorten uit de bak! Blijft leuk om zo eens een heel ander deel van de natuur rond huis te zien!


                                           2 populierenpijlstaarten
                                          Zwart beertje
                                          Berkeneenstaart

Ondertussen las ik dat CornĂ© eerder deze ochtend een heuse woudaap op de Nederwaard had ontdekt! Man, wat een klapper voor de Alblasserwaard! Ondanks het feit dat het al rond een uur of 11 was, en het weer niet bepaald goed was, besloot ik de gok te wagen, en richting Kinderdijk te gaan. In de 3 kwartier dat die ik hier stond hoorde ik de woudaap 2x door harde wind heen roepen. Niet de meest mooie waarneming, maar wel een hele gave soort erbij op de Alblasserwaardse lijst! 
Op de terugweg leverde de Oude Torenbrug op Alblasserdam nog een aantal kleine leeuwenbekjes op.

                                          Kleine leeuwenbek

Het weer was ondertussen eens tuk aangenamer, en zelfs de zon kreeg nog een kans om door te komen. Daarom besloten me pa en ik richting de Dalemsche Donken in Gorinchem te gaan om te kijken of er nog vuurlibellen zouden zitten. Vorig jaar zagen we hier ook 3 vuurlibellen, dus de verwachtingen waren vrij hoog gespannen.
We waren er nog maar net, en de eerste vuurlibel hing al boven het water! Uiteindelijk zagen we hier binnen een uur ruim 15 van deze fraaie libellen! Vooral de knalrode mannetjes gaan nooit vervelen!
'



                                          Vuurlibel

Buiten deze prachtige soort waren 2 gestreste tafeleenden, een adhd winterkoning en de vele gras lathyrussen die hier stonden ook zeker de moeite van het vermelde waard!
Een bezoekje aan de Merwede in de hoop op een vroege rivierrombout leverde niet de gewenste soort op. Dan moet je je maar zien te vermaken met iets anders. En met planten als kleine pimpernel, wede, zacht vetkruid, tripmadam en kruisdistel lukte dit prima!

                                          Kleine pimpernel

Ondanks dat ik aardig gaar was, en weinig puf meer over had, kreeg me vader me toch zo ver om nog even een bezoekje aan Arkel te brengen. Al sjokkend door het hoge gras kreeg ik ondanks het feit dat ik nog verre van scherp was, nog 2 fraaie bruine korenbout mannetjes in beeld.

                                          Bruine korenbout

Ook vandaag was het temperatuurtje prima. Dus na een toffe jeugddienst in onze kerk, en een bezoek van vrienden uit Tilburg, stapte Jefta en ik op de fiets richting Alblasserdam. Het doel was om eerst op Nieuwland te kijken voor libellen en daarna door te gaan naar de woudaap. Voordat we op Nieuwland aankwamen noteerde we eerst nog een aantal leuke planten als rosse vossenstaart, liggende klaver, gewone duivenkervel, italiaans raaigras, gevlekte rupsklaver, hertshoornweegbree en bermooievaarsbek op.
Op Nieuwland zelf werd het zoeken naar de zwervende heidelibel die hier gister door Eric was gemeld. Ondertussen was ook m'n pa aangekomen, en konden we met 3 man sterk zoeken. Na een tijd struinen over de droge vlakte vonder we uiteindelijk 2 zwervende heidelibellen! Wat een fraaie soort blijft het toch!

                                          Zwervende heidelibel

De koek was nog niet op, want buiten deze zwervers vonden we ook nog onze eerste bruinrode heidelibel voor dit jaar, en 2 fraaie vrouwtjes tengere grasjuffer! Bijzonder dat je op zo'n droge vlakte nog zo veel libellen tegen kan komen! Ondertussen was er ook nog een zwartkopmeeuw overgevlogen.

                                          Tengere grasjuffer

                                          Bruinrode heidelibel

Ook leuk waren 2 juvenielen blauwborsten die tussen de wilgen zaten. Van het voorjaar hoorde ik hier al een blauwborst zingen. Maar het terrein was zo droog dat ik dacht dat dit nooit iets zou worden. Nou blijkbaar dus wel!


                                          Blauwborst

Het was al rond 5 uur, dus hoog tijd om verder te gaan richting de woudaap. Verderop het industrieterrein hoorde we nog de fraaie zang van een zwarte roodstaart tussen de betonnen platen komen. Na een aantal keer gestopt te hebben voor wat leuke plantjes kwamen we al vrij snel aan op Kinderdijk. We stonden nog niet eens stil voor de rietboer, en we hoorde de woudaap al volop roepen! Een stuk bevredigender al de waarneming van gister. En wat een heerlijk geluid om hier in de Alblasserwaard te horen! Zien was alleen een stuk groter probleem. Samen met een gezellige club vogelaar hebben Jefta en ik ruim anderhalf uur zitten zoeken. In de tijd heb ik de vogel 2 keer stiekem tussen het riet zien sluipen. Geweldig om te zien hoe dit prachtige reigertje van stengel naar stengen klimt! Echt heel tof! Een foto zat er alleen niet in, maar mij hoor je geen moment klagen! Ondertussen waren er ook nog een zwartkopmeeuw en een lepelaar overgevlogen. Nadat de vogel steeds stiller werd, zette Jefta en ik rond een uur of 8 weer koer richting huis.

Al met al een top weekend in eigen Alblasserwaard! Met als hoogte punt natuurlijk de een fantastische nieuwe Waardsoort in de vorm van de woudaap. Daarbij ook nog prachtige soorten als vuurlibellen, zwervende heidelibel, tengere grasjuffer enz! Zo zie je maar weer, voor leuke soorten hoef je niet altijd heel het land door te crossen!

Hier nog 2 vage plaatjes van 2 andere woudapen eerder dit jaar. Even voor de duidelijkheid, niet in de Alblasserwaard.


                                          Woudaap man en vrouw, 05-2015, ZH

2 opmerkingen:

  1. NIIICE! Juveniele blauwborsten zie je zelden langskomen op foto! Well done! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanx! Was leuke bijvangst tijdens libellen zoeken. Zijn totaal niet schuw.

    BeantwoordenVerwijderen