vrijdag 25 september 2015

Zwarte mezen in de Alblasserwaard

Ze komen langzaam aan weer binnen druppelen, de zwarte mezen! De laatste 2 weken hoor en ziek ik regelmatig 1 of 2 zwarte mezen voorbij komen. Toen ik vanmorgen nog geen minuut me ogen open had, hoorde ik er al een roepen in de tuin. Aan het eind van de middag hoorde ik op de terugweg van me werk opeens een luid 'sitsju' zich regelmatig herhalen, weer een zwarte mees! Toch maar even kijken dan! Wat blijkt, zitten er ruim 30! Snel naar huis gegaan, en met de camera terug. Een ding kon je gelijk merken, ze kwamen niet uit Nederland. Deze meesjes waren totaal geen mensen gewend, en trokken zich helemaal niets van me aan. Sterker nog, ze kwamen zelfs naar me toe! Echt fantastisch om deze fraaie meesjes in zo'n groot aantal van zo dichtbij te zien! Fotograferen was alleen een stuk lastiger. Ze zitten namelijk geen moment stil, en het licht was slecht. Maar goed, dat mag de pret natuurlijk niet drukken!



                                                                      Zwarte mees

De reden dat deze vogels zo tam waren, is omdat ze waarschijnlijk uit de diepe en uitgestrekte bossen van Scandinavië komen. Hier komen ze nooit in contact met mensen, en zien dan ook geen enkel gevaar in ze als ze hier zijn. In de Alblasserwaard zijn ze ook vrij schaars, en mag je blij zijn als je er eens eentje ziet. In 2012 was er dan wel een invasie jaar. Toen hadden Jefta en ik zelf tijden het trektellen bij ons thuis 144 zwarte mezen binnen 2 uur!

Ook nu zie je dat er al redelijk veel worden waargenomen, en dat de aantallen per dag groter worden. Nu begreep ik dat er begin september in Estland ruim 50.000 zwarte mezen voorbij trokken. Wie weet krijgen we weer een invasiejaar?!



Zwarte mees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten