dinsdag 29 september 2015

Bladkoning 2-daagse

Het is eind september, en Nederland stroomt opeens vol met bladkoningen. Dit normaal vrij zeldzame vogeltjes komt helemaal vanuit zijn broedgebied in de Siberische taiga! Met zijn groenige grondkleur, grote gele oogstreep en gele bandjes op de vleugel een erg mooi beestje om te zien!

Omdat het toch wel een erg leuke soort is, besloot ik ook maar eens een poging te doen om een bladkoning te vinden. Na mijn idee is het Kippenbos altijd al een goede plek geweest voor zangvogels. Dit door de gunstige ligging aan de rand van de polder en het Alblasserbos. Daarnaast heb je hier veel variatie in bomen en struiken. Tussen de vele bramen die door de struiken als bijv. de vlier groeien, kunnen kleine zangvogeltjes lekker beschut zitten, en toch hun voedsel vinden. Daarom besloot ik om samen met Jefta de zondagmiddag in dit bos vol te maken. 

Bij aankomst zagen we al veel mezen (redelijk wat zwarte), goudhanen, tjiftjafjes, vuurgoudhanen, boomkruipers en zanglijsters. Nu nog die 'blako' (bladkoning in het vogelaarsjargon). Overal slopen en kropen de zangertjes tussen de bosjes, maar ondanks goed zoeken, nog steeds geen blako. Toen Jefta en ik net verder wilde fietsen, belde me (ondertussen ook al geariveerde) vader, met het bericht dat hij een mogelijke bladkoning langs de rand had. We stonden dichtbij, dus dat werd hollen! Bij zo'n snel en actief vogeltjes, kan je er niet gouw genoeg bij zijn. Ondanks onze sprint uit de topklasse, waren we alsnog te laat, en was het vogeltje weer in de dichte bramen verdwenen. Dan toch nog maar even verder zoeken. 

Toen Jefta en ik om een bocht liepen, zagen we opeens 3 kleine zangertjes. Kijkers er op, BLADKONING zongen zij in koor! Ja hoor, tussen 2 tjiftjaf fladderde ook een hele fraaie bladkoning! Gedurende de middag liet het vogeltje zich regelmatig beeldvullend en helemaal vrij bekijken. Wat een gave waarneming! Doordat hij alleen geen seconde stil zat, was fotograferen niet heel makkelijk. Wel lukte het me om een bewijsplaatje te maken, dat meteen de eerst gedocumenteerde bladkoning ooit is voor de Alblasserwaard!


                                          Bladkoning 

Zit je de maandag daarop rustig op de bank je prak te eten, zie je opeens een klein vogeltje in de struik voor het raam. Toch maar even de kijker erop, en ja hoor, weer een bladkoning!!! Nu ook als tuinsoort! Ook deze liet zich weer erg mooi zien! Fotograferen was alleen een heel stuk moeilijker. Maar goed, mij hoor je niet klagen! Wie je wel hoorde klagen waren de weggebruikers, die zich stoorde aan de over enthousiaste vogelaars langs de weg. Tja, eerlijk is eerlijk, een beetje merkwaardig zijn ze wel die vogelaars... ;)

                                          Bladkoning

Met 2 bladkoningen in de Alblasserwaard, in 2 dagen, was die grote grijns op me gezicht heel de week nog te zien! Soms heb je van die weken, dan zit het gewoon heel erg mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten