woensdag 12 juni 2013

Kort verslag.

Hallo Allemaal,

De afgelopen weken heb ik helaas geen berichten kunnen plaatsen, I.V.M. een storing op mijn Google acount. Gelukkig doet alles het nu weer.
De afgelopen weken ben ik natuurlijk een aantal keer op pad gegaan. In dit bericht laat staan een aantal hoogte punten.

26-05 Tiengemten.

Samem met mijn moeder ben ik een dagje naar de Tiengemten geweest. Het weer was goed, en het voorjaar was aan alles te zien.
Omdat me moeder nou niet echt een fanatieke vogelaar is, heb ik niet heel de dag door de kijker geken. Maar ondanks dat toch nog leuke soorten gezien, zoals 4 zwartkopmeeuwen, 3 dwergmeeuwen, 1krombekstrandloper in zomerkleed, 1 zilverplevier in zomerkleed en een fraaien groep van 150 bontbekstrandlopers met daartussen een aantal bonte strandlopers. Het grote aantal kluten met jongen was ook weer een prachtig gezicht!

                                                                                  Dwergmeeuw
                                                                          Zwartkopmeeuwen
                                                                                    Man rietgors
Ook aan vlinders wat het erg leuk, zo zag ik me eerste argusvlinder en mijn eerste hooibeestjes van het jaar.

                                                                                     Hooibeestje

Al met al dus een mooie dag met leuke soorten, en heerlijk weer!

28/29-05 Kamperen in de Brabantse Biesbosch.

Examen licht achter de rug, en de week erna begin ik met werken. Al tijden lang was ik al met Joas Sluimer van plan, om een keer te kamperen op de natuurcamping de Knotwilg. Dus zijn we dinsdag 28 mei, naar de Biesbosch vetrokken. Op het terein was er genoeg plek, dus was het kiezen waar we het best stonden. Na een prachtige plek gevonden te hebben, zijn we de tent maar snel wezen opzetten.

                                                                      Ons prachtige plekje.

Nadat de tent stond, was het tijd om het kampeerterein eens te verkennen. Er liepen veel gele kwikstaarten op het terein, waaronder ook een Noordse kwikstaart! Toen we net genoten van het uitzicht op de Hardehoek, vloog de vliegende deur recht over ons heen, voor de gene die deze uitdruking niet kennen, er vloog een mooie zeearend over ons.

                                                                                          Zeearend

Hierna een rondje door het gebied gemaakt, hier meteen aan de soortenlijst begonnen. We konden al een mooie zilverplevier ontdekken. Voor de rest genoten van de algemene soorten.
Rond 6 uur weer richting de tent gegaan, om een ff een simpele, maar prima maaltijd naar binnen te werken.
Rond 9 uur zijn we weer op de fiets gegaan, om een nachtelijke ronde te maken. We waren nog net van de camping af, en we kwamen dankzij Joas haviksogen een mooie vos tegen.

                                                                                                  Vos

Hierna nog naar polder Maltha gegaan, opzoek naar de bever. Helaas vonden we hier geen bever. Maar een late blauwborst en een roepende waterral maakte veel goed.
Hierna zijn we in de polders van Werkendam gegaan, in de hoop nog een kwartel te horen. Helaas liet de kwartel zich niet horen. Maar een jonge bosuil, kerkuil, en een ree zorgde ervoor dat het er zeker niet saai was!

                                                                                     Jonge bosuil

Hierna doorgegaan naar de Pannekoek. Het was nu rond midden nacht, maar de vogels zongen toch nog door. Zo hoorde we nog een sprinkhaanzanger, bosrietzanger, kleine karekiet en overal nachtegalen, waaronder de Noordse nachtegaal die zich vlak langs de weg prachtig liet horen!
Toen we weer richting de kamping fietste, hoorde we opeens nog een vos janken, een zeer merkwaardig geluid!
Bij de tent zongen nachtegalen en een waterral een prachtig slaaplied.

De volgende ochtend werden we rond 7 uur wakker, met het geluid van veel zangvogels. Een speurtocht over de Hardehoek, leverde een mooie kanoet in zomerkleed op. Deze vogel zat tussen een mooie groep van ongeveer 105 bontbekplevieren. Hierna zijn we  nog even naar het Boomgat gegaan, met de hoop om nog een kwartel te horen. Bij aankomst al 3 wielewalen op de lijst gezet, na een tijdje wachten liet de kwartel zich nog 2 keer duidelijk horen!
Kwartel is voor Joas een nieuwe soort, dus vol blijdschap weer koers richting de tent gezet, om even een goed ontbijt naar binnen te werken.
Na het ontbijt hebben we een ronde door het gebied gemaakt. Deze ronde leverde nog het een en ander aan leuke soorten op, zoals: grote karekiet, lepelaars, rouwkwikstaart, roodborsttapuiten met jongen, witte kwikstaart met jongen, en met dank aan Joey Braat een mooie steenuil.

                                                                      Witte kwikstaart jong
                                                                                           Lepelaar
Hierna was het weer eens tijd om richting huis te gaan. Maar dan wel met een mooie ervaring rijker, en een lijst met 104 vogelsoorten!

30-05 Geoorde fuut en bruine korenbout.

Vanochtend zag ik op waarneming dat er een paartje geoorde futen door Harm Blom in de boezem waren gezien. Omdat ik tog vrij was, ben ik er maar meteen heen gegaan. Hier aangekomen was het paartje al snel gevonden, samen met Joas en Peter vd Berg heb ik de prachtige vogels een paar uur lang bewonderd.



                                                                                  Geoorde futen

Toen ik op het punt stond, om weer richting huis te gaan. Kwam ik Corne Stam en Bastiaan tegen. Na even overleggen ben ik een uur later bij hun in de auto gestapt, om naar de Avelingen te gaan, opzoek naar de bruine Korenbout.
Na even zoeken kwamen we al snel een van deze prachtige libellen soort tegen. Na wat verder zoeken, vonden we nog 2 stuks! Voor mij een nieuwe soort!


                                                                             Bruine korenbout

Na de libellen goed op de foto gezet te hebben, zijn we weer richting huis gegaan. Thuis kon ik meteen aan tafel schuifen. Al met al een prachtige dag, met mijn eerst geoorde futen van de Waard, en me Eerste bruine korenbouten. Met dank aan Corne voor het rijden!

Vanaf nu hoop ik dat mijn computer gewoon weer mee wil werken, en dat ik weer mijn verhalen met jullie kan delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten