maandag 24 juni 2013

Planten bij de Zijdebrug.

Toen ik vanochten op waarneming keek, schrok ik eigenlijk best wel van het aantal mooie en zeldzame planten dat rond de Zijdebrug was ingevoerd. Omdat ik nu net ben begonnen met planten, en omdat ik eindelijk tijd heb om weer eens een rondje te maken, belde ik Joas op, en zijn we rond 12 uur op de fiets gestapt.
We wouden net de Zijdeweg opfietsen, toen we een bort zagen waarop stond 'fietspad is afgesloten'. Lekker dan...dat word omfietsen.
Dus zijn we over Oud-Alblas gegaan, wat nog een mooie steenuil opleverde! Bij plas de plasdras was het best druk met steltjes, waaronder 2 mooie kemphanen die nog in zomerkleed waren.
Toen we dan eindelijk bij de Zijdebrug aankwamen, zijn we maar eens begonnen met zoeken. Vanaf het pad hebben we veel leuke soorten kunnen vinden, zoals: moeraskartelblad, witte waterkers, kleine zonnedouw, waterdrieblad, hondsroos, waterviolier, wateraardbei, spaanse ruiter, brede orchis, rietorchis, veenpluis, sterzegge en grote ratelaar!!!

                                                                                   Wateraardbei
                                                                             Moeraskartelblad
                                                                                        Veenpluis
                                                                                       Hondsroos

Ook vonden we soorten die van de week niet waren waargenomen, zoals: krabbenscheer, veelbloemige veldkers n blauw glidkruid. Dit waren voor mij allemaal nieuwe soorten.

                                                                 Veelbloemige veldkers

Onder het zoeken naar de planten vloog er nog een mooi vrouwtje havik over, en zagen we nog een huidje van een uitgeslopen libel.

                                                                   Huidje uitgelopen libel

Na alles goed afgespeurt te hebben weer verder gegaan. Langs het fietspad bij polder Streefker stonden nog een aantal prachtige zwanenbloemen!
Op de Donk waren zoals altijd weer een aantal ringmussen te vinden. Bij plasdras Langebroek waren al veel tureluurs met jongen en een paar visdieven.

                                                                                            Visdief

Omdat het begon te spatten, zijn we weer terug naar huis gegaan. Gisteren waren er een aantal tongvarens in Bleskensgraaf gezien. Omdat dit op de weg naar me huis ligt, ben ik hier nog even langs geweest. Op de plek aangekomen, waren de tongvarens meteen gevonden. Dit is voor mij weer een nieuwe soort, en ook nog een leuke soort voor de Alblasserwaard.


                                                                                      Tongvarens

Na de plant goed beken te hebben, weer de weg naar huis vervolgd. Met een geslaagde dag, met veel nieuwe planten soorten achter de rug.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten