zondag 7 december 2014

Veel kilometers door de Alblasserwaard.

Nu december begonnen is, duurt het niet lang meer voordat 2014 ten einde loopt. Voor mij een reden om nog even fanatiek achter een aantal ontbrekende jaarsoorten in de Alblasserwaard te jagen. Dit jaar probeer ik me eigen Alblasserwaardse jaarlijstrecord van 170 soorten te verbreken. 
Dit doel is gelukt, ik zit nu op 184 (incl. rouwkwik en sibtjif') soorten! Maar goed, als je dan toch al zo ver ben, laat het niet zomaar zitten, en ga je nog een maandje fanatiek door!
Na gister de door Corné Stam gemelde rotgans in polder Streefkerk voor het donker nog gevonden te hebben, kwam de lijst op 183.
Makkelijke soorten als brilduiker, grote zaagbek, nonnetje, grote barmsijs en wilde zwaan ontbreken nog op de jaarlijst. Dus hoog tijd om hier verandering in proberen te brengen!

Voor vandaag was het plan om langs de rivier richting de Avelingen te fietsen, in de hoop op een van de hierboven genoemde soorten. Rik had hier ook wel zin in, dus zo stonden we vanochtend rond 9 uur bij de Zijdebrug om daar eerst te zoeken naar de ransuilen. 
Na een kwartiertje zoeken hoorde we opeens iets in de bosjes fladderen. Een blik in de struik vertelde ons dat het hier om 3 ransuilen ging! Snel kon ik 1 foto maken voordat ze het hazenpad nomen. Wat blijven het prachtige beesten! Alleen wel jammer dat we ze hadden verstoord, was niet de bedoeling :(

                                          Ransuil

Jammer dat we ze te laat zagen, anders hadden we ze waarschijnlijk niet opgejaagd. Maar goed, overkomt de beste wel eens ;)

In polder Streefkerk was de rotgans helaas niet meer te vinden, dus tijd om richting de Avelingen te gaan. Toen we op de Donk fietsten vloog er nog een adult kleine mantelmeeuw voorbij, ook schaars in deze tijd van het jaar! 
Langs de rivier bij Hardinxveld zagen we van ver al een eendje duiken. Dichterbij gekomen bleek het om een mannetje brilduiker te gaan! Een van de doelsoorten is alvast binnen! Verder waren een ijsvogel, grote mantelmeeuw en 3 dodaarzen ook wel het noemen waard. 

Na vandaag al weer ruim 30 kilometer gefietst te hebben, kwamen we aan op de Avelingen. Bij de inlaat van de rivier zwommen veel eenden, futen en meerkoeten. Een mooie plek om even te pauzeren. Met een bammetje in de mond speurde we het gebied goed af. Ondanks de velen eenden, zwom er geen van de doel eenden tussen. Wel leuk waren 3 dodaars, 2 bergeend en 2 matkoppen. Terwijl met de kijk voor de ogen zaten, hoorde we vanuit het bos opeens een goudvink roepen! Voor de Alblasserwaard zeker geen slechte soort!

Een stukje verderop kon ik Rik nog op een fraaie beverburgd wijzen. Wat een vakmanschap!
Toen we in het Oosterlijke deel van de Avelingen inliepen hoorde we al gelijk een verontwaardigde ijsvogel roepen. Een stukje verderop zagen we er opeens 2 achter elkaar aangaan! Wat blijven het prachtige vogels!
Als een pijl vlogen ze op volle snelheid kaasrecht over het water! Ik ken echt geen een vogel die net zo recht als een ijsvogel vliegt!
In de 20 minuten lieten deze 2 prachtige schepsels zich ongekend gaaf zien. Regelmatig vlogen ze vlak voor ons langs, waarna ze aan de overkant weer op een overhangende tak gingen zitten, en vervolgens het water in doken, en met een vis boven kwamen! Wat een schouwspel!

                                          Ijsvogel

Voor ons probeerde een dodaars zich ongezien te houden tussen het riet. Dit lukte hem aardig lang, maar na een poosje viel zijn witte kont mij op een gegeven moment toch op. Iedere keer blijf ik me verbazen over hoe klein deze futen zijn!

                                          Dodaars

Rond een uur of 1 stapte we weer op onze fiets om richting Sliedrecht te gaan. We volgde de rivier tot de Ketelhaven in Papendrecht. Helaas leverde ook dit geen zaagbekken of iets anders in die richting op. Twee grote gelde kwikstaarten en 4 dodaarzen zijn dan nog wel even het noemen waard. 

Het Alblasserbos in Papendrecht leverde niks op, dus zijn we verder gefietst naar Oud-Alblas. Hier vonden wen op een van de bekende plekken nog een fraaie steenuil.

                                          Steenuil

Van de week ontdekte Corné 2 velduilen langs het orolaantje. We waren nu toch in de buurt, dus toch maar even kijken. Langs de Heiweg zagen we nog een fraaie vrouw blauwe kiekendief, die voor Rik ook nog eens mee telde als lifer!
Aangekomen zagen we Dick Dordrecht, Erik Verhagen en Gery Bozuwa al staan. Helaas hadden zij ook nog geen spoor van de velduilen gevonden. Na een kort praatje vertrokken Rik en ik dan ook weer, om nog even bij de ransuilen te kijken.

Bij de Brug zagen we Gerard Roest, die net terug kwam van de uilen. Hij vertelde ons dat er een stukje verder eentje helemaal vrij zat. En ja hoor, we kwamen nog net het bochtje om en ik zag hem al zitten. Helemaal vrij, wat gaaf! Na een kort belletje stonden Rik, Erik, Dick, Gery en ondergetekende deze prachtige uil te bewonderen. Echt een soort die me nooit zal vervelen!




                                          Ransuil

Terwijl deze prachtige vogel stonden te bewonderen vlogen er ook nog eens 4 kemphanen over. 
Na een praatje met Gerard ben ik ook weer op de fietst gestapt richting huis. Een kleine kilometer voor de thuisbasis zag ik opeens 5 ransuilen jagen! Leuk, vorige winter zaten ze hier ook!

                                          Ransuil

Al met al weer en mooi dagje met heerlijk weer en een aantal leuke soorten. Ook hebben we behoorlijk wat kilometers gefietst. Een berekening aan de hand van Google Maps vertelde me dat ik vandaag in het totaal 70,8 km heb afgelegd!

2 opmerkingen:

  1. hallo jonathan. mooi verhaal en leuk geschreven,en we kwamen ons zelf ook nog er in tegen las ik!!.....veel plezier en succes met de vogels in de laatste weken van dit jaar,...............dick (dordrecht)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Dick! Ook succes met de laatste loodjes gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen