zondag 1 november 2015

Mongoolse pieper!

Als ik zaterdag net voor de schermmmering van Arie-Willem een belletje krijg met de vraag of ik meer over 'die' mongoolse pieper wist, was hij me toch even wat uitleg verschuldigd! Mongoolse pieper? Waar? Wanneer? Wat blijkt, als je een zaterdag eens niet kan vogelen, en in de schoolboeken gedoken zit, word er op de Crezéepolder bij Ridderkerk gewoon even een mongoolse pieper ontdekt! Wat een knaller! Deze mega zeldzame pieper komt helemaal uit de richting van China en Mongolië gevlogen! Helaas was het voor mij al te laat om er nog voor het donker heen te gaan. Duimen dat hij blijft zitten!

Zondag morgen kwamen de eerste piepjes al snel binnen, hij zat er nog! Tja, dan moet je eerst nog een hoop leren voor de vakken bodemkunde, ecologie en landschappen, waar ik dinsdag een toets van heb. Ik kan je zeggen, leren met de wetenschap dat er op een half uurtje fietsen een mongoolse pieper zit, is nou niet bepaald een succes!

Rond kwart voor 12 hield ik het niet meer, en sprong op m'n veel te kleine reservefiets (eigen fiets weer eens kapot), en zette koers richting Ridderkerk. Ondanks het niet al te fijne vervoersmiddel kwam ik even later toch hijgend en puffend aan op de plaats waar het allemaal zou moeten gebeuren. In het veld stond al een hele horde vogelaars, waardoor de locatie in ieder geval snel gevonden was. Nu alleen het 'kbv'tje' tussen het hoge gras zien te vinden!

Aangeschoven kreeg ik te horen dat de vogel er nog zat, maar erg moeilijk te zien was. Zo nu en dan hoorde je iemand dingen roepen als; nu bij de hoge graspol, nu links van die distels, hipt achter het kleine grasstrookje enz. Goeie aanwijzingen hoor, maar erg lastig als je je bedenkt dat we op dat moment voor een veld bomvol met distels en gras stonden! Het duurde gelukkig niet al te lang voordat de vogel opeens opvloog, en iets verderop naar beneden dook. Niet de mooiste waarneming, maar wel weer een soort rijker! Nu de druk er af was, kon het rustige vogelen beginnen. Regelmatig werd de vogel opnieuw opgestoten, in de hoop dat hij eens op een van de overzichtelijke terreinen (voor zo ver je het overzichtelijk mag noemen) zou landen. Na een keer of 6 opstoten, lande de vogel tussen de distels i.p.v. het dichte grasveld. Niet dat je hem nu gelijk zag, maar er kwam wel wat meer hoop...

Vanaf de dijk werd de vogel gezien, maar vanaf beneden was hij nog steeds verstopt. Na veel aanwijzingen, her en der gestress, paniek, frustratie en overige bijwerkingen uit het publiek, liet de vogels zich ook aan de onderste rij zien, waar ik bij mocht horen. Nu prachtig en regelmatig vrij in beeld, fantastisch!!! Doe je ogen dicht, en je zou haast denken dat het oudjaarsdag was met al die ratelende camera's om je heen!


                                          Mongoolse pieper

Na het lange wachten en opstoten de vogel toch nog fantastisch kunnen zien, en zelf nog even horen! Maakt de waarneming toch wat completer als alleen maar zien opvliegen! Helaas tikte het klokje door, en moest ik me weer richting de Abbekesdoel spoeden, er stond nog een verjaardag op de planning.

Al met al toch een erg leuke twitch naar een erg gave soort! En dat ook nog zo lekker dichtbij huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten