donderdag 20 maart 2014

Heikikkers en meer!

Toen rond 10 uur de verlossende schoolbel de vrijheid aangaf, zo snel mogelijk naar buiten gegaan. Het weer was heerlijk, dus alle reden genoeg om eens lekker een rondje door de polder te maken. Me kijker en camera had ik vandaag voor de zekerheid als mee genomen.
Toen ik rond half 11 op Bergstoep stond, ben ik maar een op me gemak langs de Lek wezen fietsen. Dit leverde nog tjiftjafies, grote bonte specht, groenlingen en cetti's zanger op. 
In polder Streefkerk zat het bomvol met meeuwen, maar ondanks het nodige aan zoekwerk geen zwartkopmeeuw ertussen. 
Toen ik langs de voortuin van een boerenerf liep, zag ik opeens een donkere kwik op het gazon lopen. Aan de hand van de donkere rug, nauwelijks afscheiding tussen rug en kop, witte flanken en grote keelvlek maakte ik van deze kwikstaart een mooie rouwkwik!

                                          Rouwkwikstaart 

Langs de natuurstrook was het een drukte van jewelste door de vele grutto's, kieviten, scholeksters en tureluurs die allen luidkeels aangaven dat ze hun teritoria hadden gevonden, en dat ieder die ook maar een beetje in de buurt kwam er uit gesodemieterd word. 
Als natuur liefhebber klinkt het natuurlijk prachtig al dat gekrijs van de weidevogels, maar soms denk ik dat we blij mogen zijn dat we ze niet verstaan ;)

Een dappere pad had het lef om het fietspad langs de boezem over te steken. Helaas verliep zijn rijs niet heel erg soepel doordat er een vervelende natuurfotograaf hem weer eens op de plaat wou ;)



                                          Gewone pad

Ook plas-dras Oud-Alblas zat helemaal vol met grutto's en tureluurs. Tussen de wintertalingen nog gezocht naar een zomertaling. Deze helaas niet kunnen vinden. Onder het gezang van de cetti's verliet ik de plas, en ging verder naar Oud-Alblas.

In polder zaten best veel hazen, waaronder eentje waarschijnlijk iets te veel aan sterkte bloemen heeft gesnoven. Dit beest had een slecht reactievermogen, het duurde namelijk wel even voordat hij eindelijk door had dat ik net voor zijn neus met een camera op hem gericht stond.

                                          Haas

Bij het besef dat hij op nog geen 10 meter van een mens vandaan stond nam hij meteen het hazenpad.

                                          Haas

Een stukje verderop hadden 9 de voorjaarskolder in de kop. Als een malle rende ze elkaar achterna, waarna ze tegen elkaar opsprongen en begonnen te boksen.



                                          Hazen

De bekende plek van de steenuil leverde dit keer niet het gewenste resultaat, dus maar doorgereden naar het Kippenbos. Toen ik net van me fiets afstapte vloog er een gehakkelde aurelia langs. Leuk, pas me 2e van het jaar.

                                          Gehakkelde aurelia

Toen ik in een poeltje keek zag ik dat deze al vol met kikkerdril lag. Dit bracht me op het idee om toch maar even langs de Heemtuin te gaan, in de hoop dat de heidekikkers blauw zijn.
Bij aankomst zag ik al een hele kudde fotografen lang de poel staan, zou het nou eindelijk zo ver zijn?

                                          fotografen bij heikikkers

Eenmaal aangesloten bij de groep zag ik dat de heikikkers nu dan eindelijk waren begonnen met de voortplantingsceremonie! Nog lang niet alle kikkers waren blauw, maar in de loop van de middag begon het aantal blauwe kikkers snel te groeien.
Totaal ruim 2 uur lang bij deze prachtige kikkers gezeten. Leuk was om te zien dat met de stijgende temperatuur de kikkers steeds blauwer en actiever werden.









                                          Heikikkers

Al met al weer een prachtige dag, met heerlijk weer en veel mooie dingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten