dinsdag 11 november 2014

Bonte tapuit!!!

Vanochtend zat ik al weer vroeg op de fiets naar school. Onderweg even een kort bezoekje aan plas-dras Langebroek genomen. Hier bivakkeerde zo'n 1200 kieviten en enkele goudplevieren en kemphanen. Zo nu en dan gingen ze met z'n allen de lucht in, wat een grote wolk van vogels opleverde. Ongekend gaaf om te zien hoe de groep kieviten in een gelijke zwerm door de lucht golfde, met ook nog eens een geweldig mooi licht erop. Echt een geweldig tafereel!



                                          Kievit 

Helaas moest ik me van dit prachtige vogelspektakel los rukken, en de rijs richting school te vervolgen. 
In de bus checte ik zoals altijd weer even waarneming en dergelijke natuursite's. Ineens viel me oog op een link met daarin foto's van een heuse bonte tapuit die gister door Adri de Groot in Zoeterwoude gemeld was!!! Wow, gaaf! Er begon een lichtelijke spanning op te komen, een die ik alleen kende van de verslagen van andere twitchers. Toen kwam ik tot het besef dat ik er zelf ook een begin te worden ;)
Toen er een paar minuten later een piep verscheen met het bericht dat deze zeer zeldzame tapuit weer was gevonden, begon deze spanning toch wat op te lopen. 
Snel jan en alleman een bericht gestuurd met de vraag of ze toevallig ook gingen. Helaas ging iedereen al s'ochtends, en aangezien ik nog een gesprek had, wat toetsen moest maken en een presentatie houden, zat er voor mij geen mogelijk in. 
Ik was dan ook maar wat blij dat ik rond 1 uur een berichtje van Jacob kreeg dat hij met z'n pa ging, en ik mee kon, YES!!! Ik zat net in de bus toen ik meneer Molenaar aan de lijn had. De afspraak om kwart over 3 bij hun voor de deur te staan werd dan ook snel gemaakt. Snel Bastiaan even gebeld met de vraag of hij ook mee ging, waarna hij met een enthousiaste en verbazende stem een antwoord in de vorm van 'BONTE TAPUIT!!!????, Tuurlijk, vet!!' gaf.

Na thuis snel een koek en wat drinken ter versterking van de innige mens naar binnen gewerkt te hebben, snel weer met Jefta op de fiets gesprongen, en koers richting Alblasserdam gemaakt. Een klein half uurtje later stonden we bij huize Molenaar, waar we niet veel later met Niek, Bastiaan, Albert en natuurlijk meneer Molenaar in de auto zaten naar Rotterdam, om daar Jacob bij school op te pikken. 
Nadat ook de laatste man aan boort was richting Zoeterwoude gereden. Na een vrij voorspoedige reis van een kleine 3 kwartier konden we aanschuiven bij een groep vogelaars die met toeters en scopen naar een berg slootvuil zaten te kijken. 
Al snel zagen we dat tussen het slootvuil ook nog het fel begeerde vogeltje zat, de bonte tapuit is binnen!!!!! Het betrof een prachtig mannetje die al in zijn eerste winter een gigantische reis had gemaakt. Een erg mooi kleed!

                                          Bonte tapuit

De zeer actieve tapuit liet zich echt ongekend gaaf zien, terwijl het druk had met een maaltje te verzamelen voor de nacht. Van tak, naar pol, naar hek en weer terug, prachtig om deze vrij forse tapuit zo actief bezig te zien. In vlucht was nog een goed te zien dat de vogel prachtige zwarte onder vleugels had. Echt een genot om naar te kijken!




                                          Bonte tapuit

De vogel bleek het vooral naar zijn zin te hebben op de grote hoop slootvuil. Hier schijnt hij al bijna heel de dag te zitten. Blijkbaar zitten er veel insecten tussen. Helaas werd het licht al snel minder, het is toch ff wennen dat het rond half 6 al donker is. Daarom verlieten we met pijn en moeite dit prachtige vogeltje, en liepen richting de auto. Boven de polder vloog nog een gigantische wolk kieviten, met daartussen nog 45 goudplevieren. Dit trok nog een hongerige slechtvalk aan, die als een raket door de groep jakkerde. Ondanks zijn grote moeite, waren de steltjes hem toch echt te slim af.

                                          Bonte tapuit. 

De terugreis verliep alleen een stuk minder voorspoedig als de heenreis. We deden er dan ook dubbel zo lang over! Net hoorde ik op de radio dan ook dat dit de op een na drukte dag op het gebied van files in 2014 was. Ach, gelukkig verliep de heenreis beter, anders waren we niet voor het donker bij de tapuit aangekomen!

Alweer de 32e lijfer van het jaar binnen, en wat voor een!!! Met dank aan de meneer Molenaar, Jacob en Albert, die me al heel veel mooie soorten hebben gegeven, en altijd bereid staan om je aan soorten en foto's te helpen! Dat mag ook wel eens hart op gezegd worden!!

1 opmerking: