maandag 10 november 2014

Ontspanning na blokken.

Het is oogstweek. Dit is een week op het Wellant dat je veel vrij hebt, en zo nu en dan alleen even naar school hoeft te komen voor reflectiegesprek, presentaties en toetsen. Vanochtend heb ik een pittig over de bodem, bodemprofielen en wat daar bij komt kijken in me hoofd gestampt.
Nadat er een groot deel op me harde schijf was opgeslagen vond ik het wel even welletjes geweest, en besloot op de fiets te stappen. Het weer was heerlijk, kortom, zonde om dan de hele dag met je snuffert in de boeken te zitten.

Een kleine zoektocht naar ransuil en koereiger rond de Zijdebrug leverde niet het gewenste resultaat op. Wel zat er nog een fraaie geringde ooievaar met een Vlaamse afkomst.


                                          Ooievaar

De roerdomp ontbrak nog aan mijn Alblasserwaardse jaarlijst, en aangezien ik me record goed wil inhalen, probeerde ik Kinderdijk te bezoeken. Heerlijk in het zonnetje speurde ik vanaf de dijk heel de HBO af, maar geen roerdomp. Onderaan de dijk tikte er een zangertje tussen de wilgen, wat een zwartkop bleek te zijn. Ook niet heel algemeen rond deze tijd! Vanuit het riet krijste een waterral en klonken de belletjes van de baardman. Vanuit de Krimpenerwaard kwam een groepje veldleeuweriken over de rivier aangevlogen. In het gezelschap van deze veldjes vloog nog een gors, wat een ijsgors bleek te zijn!!! Voor mij een nieuwe soort in de Alblasserwaard!! Of dit nog niet genoeg was klonk er nog een zeer laag 'hoemp hoemp' uit het riet, roerdomp!
Na een geslaagd bezoek Kinderdijk maar weer eens richting huis gereden. Toen ik door Alblasserdam fietste bedacht ik me dat ik al heel lang niet meer in Parkhuis Kinderdijk was geweest, dus maar eens die kant op gefietst.

Aangekomen klonken vanaf alle kanten zangertjes. Het bleek een grote gemengde groep te zijn met vooral staartmezen. Maar als je verder keek dan je neus lang was kon je er ook  nog een witkoppige staartmees, 3 tjiftjaf, goudhaan en vuurgoudhaan tussen vinden. Blijf altijd spannend om zulke doortrekkende groepen tegen te komen, kan zomaar wat geks tussen zitten.


                                          Witkoppige staartmees

Vanuit een oude beuk klonk opeens de zeer explosieve roep van de boomklever, die het hele gebied bijna deed trillen. Na even rond kijken zag ik inderdaad en van deze schaarse soort in de Alblasserwaard over een zijtak kruipen. Even later vloog hij terwijl hij de longen uit zijn lijf riep naar een nestkastje, die hij vervolgens een grondige inspectie gaf. Wat een fraaie vogels zijn het toch!




                                          Boomklever

Toen ik het park uit wilde fietsen zag ik opeens op verschillende plekken vliegenzwammen staan. Ik ben niet echt een paddenstoelen freak, maar deze soort blijft altijd mooi. Tevens had ik ze ook nog nooit eerder in de Alblasserwaard zien staan.




                                          Vliegenzwam

Toch weer leuk zo'n bezoekje aan het Parkhuis! Een paar straten verderop zag ik een kauw die een eeeh......... merkwaardig vers maaltje op smikkelde.....


                                          Kauw

Onder een raam van een oud gebouw zag ik opeens 2 mooie tongvarens staan! Fraaie planten!


                                          Tongvarens

Al met al weer een leuk, rustig en gevarieerd rondje door de Alblasserwaard, met heerlijk weer en leuke krenten als roerdomp, ijsgors, boomklever, vliegenzwam enz!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten