zondag 3 mei 2015

Alles komt tot leven!

We zitten nu naar mijn mening in de mooiste tijd van het jaar, namelijk lente! Na een rustige winter begint alles opeens groen te worden en komen overal de vlinders en libellen tot leven. Een tijd waarin ik natuurlijk voor het grootste deel buiten te vinden ben. Zo'n beetje ieder vrij uur was ik gewapend met camera en kijker te vinden. Daardoor moest het huiswerk enz wel in de avond gedaan worden. Hierdoor heb ik dus weinig tijd gehad om mijn blog bij te houden. Daarom zal ik nu een kort verslag en overzicht schrijven, om jullie toch een beetje op de hoogte te houden van alles dat ik heb uitgespookt.

Om te beginnen zal ik het maar eens gaan hebben over de libellen. Wanneer de libellen vliegen (- de winterjuffers dan) begint het voorjaar voor mijn gevoel pas echt! Mijn eerste libellen zag ik op 19-04, toen ik met mijn vader in de Kampina was. Hier vlogen al weer overal vuurjuffers en noordse witsnuitlibellen rond. In minder grote aantallen zagen we hier ook al de bruine winterjuffer en de maanwaterjuffer. 

 
                                          Noordse witsnuitlibel 

In de hier op volgende week kwam ik tijden stage in Reeuwijk mijn eerste variabele waterjuffers en lantaarntjes tegen. 

                                          Lantaarntje 

Op 30 april was me pa weer jarig. Net zoals vorig jaar vierde we dit weer in de Kampina. Dit leverde een aantal viervlekken, platbuik, noordse wintsnuitlibellen, smaragdlibel, vuurjuffers, variabele waterjuffers, bruine winterjuffer en ruim 65 maanwaterjuffers op! Ook zagen we 2 beekrombouten, die vergeleken met precies een jaar terug een stuk later zijn. Ook op 30 april een ongekend aantal van 111 beekrombouten. Maar goed, alles is iets later als vorig jaar.

                                          Beekrombout
                                          Smaragdlibel
                                          Maanwaterjuffer

Op 2 mei heb ik samen met m'n pa een libellenrondje door de Alblasserwaard gemaakt. Vooral het Kraaienbos was weer een groot succes! Hier zagen we een hele hoop vuurjuffers en glassnijders, smaragdlibellen, variabele waterjuffers, lantaarntje en grote roodoogjuffer!


                                          Glassnijders
                                          Grote roodoogjuffer

Mooi om te zien hoe snel het gaat met de libellen! Binnen 3 weken staat de jaarlijst al weer op 13 soorten!

Ook de dagvlinderlijst staat nu al weer op 13 soorten. Veel bijzonder heb ik niet echt gezien, maar soorten als oranjetipje, groentje en landkaartje zijn het noemen dan wel weer waard.

                                          Groentje 19-04, Kampina
                                          Orajetipje 18-04, Alblasserbos

Ook is het op het moment druk met vogels. Overal komen de zomergasten weer binnen. Ook heb ik samen met me vader weer excursies voor vogelbescherming in de Brabantse Biesbosch en Oostvoorne gegeven.

                                          Hybride nijlgans x cacarca 19-04, Kampina
                                          Bosuil 23-04, Donk
                                          Pontische meeuw 22-04, Nieuw-Lekkerland
                                          Tapuit 25-04, Maasvlakte

Met de een na de andere zomersoort die terugkeert staat de jaarlijst ondertussen al weer op 214 soorten. Voor de Alblasserwaard heb ik in ieder geval de sprinkhaanzanger op de jaarlijst. Vorig jaar ondanks vele uren niet gevonden. Daarom de vogel op Gors Landhoeven zo snel mogelijk ingetikt.

                                          Bruine kiekendief 11-04, Brabantse Biesbosch

Ik hoop dat ik zo een klein beetje een overzicht heb kunnen geven over wat de stand van zaken is. De komende weken zal ik ongetwijfeld weer op pad gaan, en ik hoop dat ik dan wel de tijd en mogelijkheid heb om een verslag te schrijven.

                                          Muurhagedis tijdens werkweek Duitsland 15-04

Geen opmerkingen:

Een reactie posten