woensdag 30 april 2014

Verjaardag in de Kampina.

Vandaag liep (zoals bij de vogelaars vaak gebeurd) de wekker weer vroeg af. Ik had namelijk met Bastiaan afgesproken om in Oud-Alblas een kilometerhok te tellen. Zelf heb ik dit jaar een gebied bij Streefkerk genomen om te tellen voor de vogelatlas van Sovon. Deze gebieden moeten volgens een bepaalde methode geteld worden. Deze methode snap ik nog niet helemaal, dus daarom ging ik deze ochtend met de ervaren atlasteller Bastiaan mee.

We begonnen  in het dorp, hier kreeg ik meteen een uitleg over wat je wel en niet moet opschrijven, hij je het moet opschrijven en welke broedcodes je moet gebruiken. Het hele kilometer hok moesten we in 55 minuten tellen, en dit lukte prima. Na 2 punttellingen gedaan te hebben waren we klaar. Gelukkig snap ik nu aardig hoe het tellen werkt.
Bastiaan, bij deze nog eens hartlelijk dank voor de hulp!!!

Na een bakkie koffie bij de Boerenbond snel naar huis gegaan, moest namelijk half 11 thuis zijn. Vandaag mocht me vader er gelukkig weer een jaartje erbij tellen!! Me pa is alleen niet echt van het verjaardag vieren, dus kwam hij van de week met het voorstel om samen met het gezin en zijn ouders een dagje naar de Kampina te gaan.

Rond de middag arriveerde we aan de rand van het natuurgebied. De deuren gingen open en meteen galmde de zang van de boompieper en de tuinfluiter door de auto heen. Een hartelijker welkom kan je natuurlijk niet hebben. 
Toen de spullen werden uitgepakt liep ik even een rondje om de parkeerplaats. Hier zag ik dat de brem al volop in bloei was, prachtig!


                                          Brem

Voor me voeten fladderde een nachtvlindertje uit de heide, dit bleek om een heidespanner te gaan.

                                          Heidespanner

Toen iedereen alle tassen, kijkers, camera's en alle andere benodigdheden voor ene wandeling bij  zich had, konden we eindelijk beginnen met lopen. 
Onder het gezang van vele tuinfluiters liepen het gebied in. Al snel werd de eerste libel van de dag gevonden, namelijk een mooie glassnijder. Doordat het nog bewolk en winderig was konden de libel van dichtbij bekijken. 


                                                       Glassnijder

Bij de eerste de beste poel die we tegen kwamen was het meteen raak. Hier vlogen een hele hoop libellen, waaronder: grote roodoogjuffer, lantaarntje, variabele waterjuffer, glassnijder, viervlek en noordse witsnuitlibel. Toen ik een rondje rond de poel liep zag ik opeens vlak naast me 2 smarachtlibellen zitten, de beesten waren nog maar net uitgeslopen! Erg gaaf om te zien!



                                          Smaragdlibel 

In het veld om de poel heen zat nog een oranje tipje en een bruine daguil. Een stukje verderop zat me eerste platbuik van het jaar, vuurjuffers en een landkaartje.

                                          Platbuik
                                          Landkaartje

Op een gegeven moment kwamen we aan bij de beek waar ik vorig jaar met de Boomvalk beekrombouten zag, dus de ogen werden op standje scherp gezet! Al speurend tussen de brandnetels zag ik opeens een beekrombout zitten. Een luide schreeuw van Jefta naar de rest van de familie was genoeg om duidelijk te maken dat we er een hadden. Na goed kijken zat er niet een, maar zaten er wel 4!! Wat een geweldig mooie libellen zijn het toch!
                                          Beekrombout

Toen ik een stukje verder liep, zag ik in me ogen een raar ding aan een rietstengel hangen. Ik moest even goed kijken voordat ik zag dat het een uitsluipende beekrombout was! Had nog nooit gezien dat een libel bezig was met uitsluipen.


                                          Uitsluipende beekrombout

Eigenlijk niet te geloven dat zo'n lelijk monster binnen een paar uur een prachtige libel is! Een meter verder zat nog een beekrombout die zich leuk liet fotograferen!

                                          Beekrombout

Nadat ik deze rombout met zo'n 25 foto's platgeschoten had, draaide ik me om om verder te gaan. Net op dat moment zag ik dat er nog geen 20cm naast me een prachtig mannetje weidebeekjuffer zat!
                                          Mannetje weidebeekjuffer

Hoe verder we de beek uitliepen, hoe meer beekrombouten we zagen! Aan het eind van de beek hadden we precies 111 van deze prachtige libellen gevonden!!!!! Echt een tegek aantal! Bijna allemaal waren ze nog maar net uitsgeslopen. 






                                          Beekrombout

Buiten de beekrombouten zaten er ook nog een aantal weide en bosbeekjuffers langs de beek.

                                                       Bosbeek met larvehuid
                                          Bosbeekjuffer

Bijna stuiterend van dit libellengeweld liepen we de wachtende familie tegemoet. Toen we de heide opliepen was het de eer aan me moeder om een bont dikkopje te ontdekken, niet dat ze weet wat het is, maar ze zag gewoon zoals ze dat zelf noemt een leuk geel vlindertje. Het dikkopje was vrij vliegerig, ondanks dat toch nog wat bewijsplaatjes kunnen maken. 



                                          Bont dikkopje

Voor de rest zaten er nog levendbarende hagedissen, wulpen, boomleeuwerikken, vuurjuffers en nog 2 bont dikkopjes. '
Langs de bosrand zag ik opeens een klein vlindertje landen op een paardenbloem, dit bleek weer een bont dikkopje te zijn. Dit exemplaar was gelukkig wat minder vliegerig. Wat een geweldig mooie vlindertjes zijn het toch!

                                              Bont dikopje

Wat verderop kwamen we op een punt waar een aantal beekjes elkaar kruisten. Hier stonden veel bloemen, er was weinig wint en veel zon. Een prima plekje voor libellen leek ons. Dit was niets te veel gezegd, want het zat hier vol met weidebeekjuffers, vuurjuffers, lantaarntjes, platbuiken, glassnijders, variabele waterjuffers en grote roodoogjuffers!


                                          Weidebeekjuffer

Ook zag ik hier mijn eerst azuurwaterjuffer van het jaar.

                                                         Azuurwaterjuffer

Toen we al weer bijna bij de auto waren hoorde we opeens een zangvogel tussen de bramen die geluid maakte voor 10, bosrietzanger! Na wat geduld zagen we de vogel kort, en was het vermoeden bevestigd. Bij de parkeerplaats sloten we af met me eerste watersnuffel en hooibeestje van het jaar.

                                          Hooibeestje
                                          Watersnuffel

Al met al weer een GEWELDIGE dag! Met als klapper wel het enorme aantal beekrombouten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten