maandag 1 september 2014

Draaihals in Ambacht, en een rustig middagje in de Waard.

Van alle kanten hoor je gezucht, gekreun en gejammer, want de scholen zijn weer begonnen. Nou heb ik het geluk dat mijn vakantie nog eens met 2 dagen verlengt werd, dus nog ff lekker de tijd om nog even lekker de natuur in te trekken.

Langs me huis fietste weer hordes jongeren, met zwarte tussen op de rug, slaperige gezichten, en een niet al te goed humeur. Tja, en dan fietst er opeens een andere jonge kerel tussen de horde, kijker om de nek, grote glimlach en een goed humeur. Tja, het leven is toch oneerlijk ;)
Jefta moest pas om half 2 op school zijn, dus ook hij nam het er nog even van, en besloot om mee te gaan naar Hendrik-Ido-Amacht. Hier was vorige week een draaihals ontdekt, en aangezien deze soort nog niet op de jaarlijst staat, en ik het een fantastische vogel vind, nam ik het besluit om die richting maar eens op te gaan. 

Aangekomen in Ambacht was het even zoeken naar de juiste plek, want was daar namelijk nog nooit geweest. Maar met dank aan Cornelis was de plaats al redelijk snel gevonden, en rond half 9 stapte we een prachtige ruig terreintje op, met overal vlinderstruiken, bramen en andere begroeing, dat weer werd afgewisseld met zanderige stukje met lage kruiden, perfect voor draaihals! 
Ik had begrepen dat de vogel erg moeilijk was, dus rekende al op een flinke zoektocht. En moeilijk was hij zeker, pas na ruim een uur zoeken zag ik de vogel opeens vlak voor me voeten de struiken invliegen. Toen begon het spelletje.....
De vogel had er erg veel lol in om ons telkens zo stiekem mogelijk te ontvluchten, en zich een stukje verder opeens weer te voorschijn laten komen, waarna hij een paar seconde prachtig zat, en dan weer stiekem er vandoor ging. 
Dit herhaalde zich telkens, maar er vond ik het niet, juist in tegenstelling! Geweldig om zo veel moeite te doen om hem telkens even prachtig te zien, dat heet moeite doen voor de soort. En een draaihals is de moeite zeker waard!!! Wat zijn het toch geweldig mooie vogels!!!


Buiten de draaihals was het ook zeker niet saai hier, zo zagen we ook nog zwartkop, slechtvalk, gekraagde roodstaart, bexusmot en kolibrievlinder!

                                          Kolibrievlinder
                                          Buxusmot

Na ruim 2 uur op dit terreintje gestruind te hebben, stapte we weer dik tevreden op de fiets richting de Alblasserwaard. Helaas moest Jefta naar huis om optijd te zijn voor school. Dus zo zette ik alleen me reis voort richting Nieuwland. Met een stiekeme hoop op ook een draaihals in de Alblasserwaard stapte ik het zanderige terrein op. Bij me eerste 10 stappen vlogen al zeker 20 zangertjes op, spannend dus! Helaas zat er geen draaihals tussen, maar met wat zwarte roodstaarten, watersnippen, tapuit, kleine karekiet en een fraai mannetje zware heidelibel was het niet eens zo verkeerd hier. 

                                          Kleine karekiet

Hierna verder gefietst naar Kinderdijk. Een kort bezoekje aan een braakliggend hoekje in Alblasserdam bleek nog goed te zijn voor een vrij late grasmus en een overvliegende smelleke. 

                                          Grasmus

Op kinderdijk was het natuurlijk weer een drukte van jewelste, ik kreeg bijna het gevoel dat zo'n beetje half Japan hier voor iedere molen stond te gapen. Als een waar fotomodel fietste ik door de toeristische menigte heen, van alle kanten kwamen nauwe blikken en klonken camera's, maar goed, wie wil er nou niet zo'n oer Hollandse vogelaar op de foto ;) 
Bij het gemaal zat er opeens net voor me een jonge boeren zwaluw, niet zeldzaam, niet rood op waarneming, maar wel ONGELOFELIJK  mooi! Echt waar, wat blijven dat een fantastische vogeltjes! Dit exemplaar wilde nog aardige mee werken als model, dat leverde na mijn mening nog aardige plaatjes op.






                                           Boerenzwaluw

Nadat deze jonge schoonheid achter een vliegje aanschoot, besloot ik ook een verder te gaan. Bij de kijkhut nog even gestopt om de HBO over te speuren. Op wat bruine kieken en purperreigers na viel er weinig noemenswaardig te zien. Wel leuk was een buidelmees die regelmatig vanuit de Overwaard riep! 
In Nieuw-Lekkerland nog een aantal ruige hoekjes bezocht. Maar op een buxusmot en een overvliegende boomvalk na, leverde dit weinig op. Via de Boezem fietste ik tot de Donk, wat ook niet echt gek veel opleverde, maar 2 boomvalken en een tapuit zijn natuurlijk altijd leuk! 
Een blik over plas-dras Langebroek leverde weer me eerste smienten van het najaar en een groenpootruiter op. Hierna besloot ik maar om weer een huiswaarts te gaan. 

Heerlijk dagje gehad, met een prachtige draaihals, en een rustig maar lekker middagje in de vertrouwde Alblasserwaard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten