donderdag 18 september 2014

Nachtzwaluw in de Biesbosch!

Vandaag was ik laat klaar met school, en toen ik thuis was zat ik www.vwgbiesbosch.waarneming.nl te checken. Hier stuitte ik tot mijn uiterste verbazing op verschillende waarnemingen van nachtzwaluwen!!! De vogels waren de avond daarvoor waargenomen op verschillende plekken in de Biesbosch, en dan nog een midden op de weg. Even twijfelde ik of ik deze avond nog ff op de fiets zou stappen, maar bijna op het zelfde moment kwam ik tot de realiteit dat dat geen doen was. Daarom liet ik de waarneming maar links liggen, en begon aan het avond eten.

Na het eten zat ik rustig op de bank, met het idee om ff een avondje lekker rustig aan te doen. Toen flipte me mobiel weer in me zak, we hadden weer een beller. Op het schermpje stond dat het een telefoontje uit Sliedrecht was, en 9 van de 10 keer zijn het dan Ed en Mary. En zo ook dit keer. Dit telefoontje wist er voor te zorgen dat het hele idee van rustig aan omgegooid werd. Ik kreeg namelijk de vraag of ik mee wilde naar de nachtzwaluwen, daar hoefde ik natuurlijk geen seconde voor te twijfelen! Snel gevraagd of Jefta en Arie-Willem ook mee konden, en dat kon, hun antwoord hoef ik natuurlijk niet te beschrijven ;)

Zo stonden we dan rond een uur of 7 met z'n drieën te wachten op de carpool Papendrecht, waar we niet veel later bij Ed en Mary in de auto stapte, om de laatste pond van de dag richting de Brabantse Biesbosch te namen.

Bij aankomst was het nog veel te licht, dus vogelde we wat langs de Deenenplaatweg. Dit leverde op ijsvogel, kleine zilverreigers en wat eenden niet gek veel op. Het licht werd minder, de vogels dropen een voor een af met hun zang, en de spanning begon steeds meer te stijgen. 
We besloten eerst rond de kleine Hardenhoek te posten. De natuur was muissteel, alleen de auto met een af andere jonge kerel minder. Onder het genot van telefoongesprekken over de mooiste dames van Nederland (en meer....) stonden we gespannen op scherp, in de hoop een flits van de nachtzwaluw te kunnen vangen. 
Na een poosje hing de bestuurder achter ons de telefoon op, en reed als een debiel weg. Hehe, eindelijk stilte. We hadden nog geen spoor van de nachtzwaluw gevonden, maar toch genoten we al in volle teugen! Want wat is het toch een spannende en bizarre twitch, heerlijk!

De stilte werd al snel verstoord door een belletje van Thomas aan Mary, met het bericht dat er op de Hoge hof een nachtzwaluw gezien was. Binnen een halve minuut zaten we in de auto richting de locatie waar we eerder deze avond nog stonden. Met het grootte licht op reden we gespannen op een rustig tempo over de weg, de ogen waren allemaal naar voren gericht, zou hij er nog zitten. Halverwegen de weg kwamen we een aantal andere vogelaars tegen dat ze al ruim 4 nachtzwaluwen hadden gezien! Nu was de spanning op zijn max, voorzichtig reden we stapvoets met het grootte licht, opzoek naar een lichtgevend oranje lampje midden op de weg. Toen we aan het uiterste puntje van de weg waren hadden we nog steeds niets. De gedachten van 'het zal toch niet waar zijn dat we geen een van de 4 vogel kunnen vinden' kwamen stiekem een beetje binnen druipen. Maar goed, we geven niet op. 

We reden de weg op de zelfde manier weer terug. Totdat Arie-Willem op een hele grote afstand een oranje lichtje zag. De adrenaline schoot ineens door onze lijven, zou het?! Voorzichtig reden we dichter en dichter naar het lichtje, en ja hoor het was idd een oogje van een nachtzwaluw dat zo oranje kleurde!!! De vogel zat vlak voor ons op de weg! Na even stil zitten, vloog hij op, waarna hij een vliegshow recht in de koplampen van de auto hield!! Na een aantal behendige wendingen verdween deze mysterieuze soort weer in de duisternis, en liet ons met stom verbazing en een open mond achter. Na een paar seconde barsten het enthousiasme los, ongelofelijk wat een waarneming, wat een soort, wat een schoonheid, en dat allemaal in de Biesbosch!!!! Voor mij was het de eerste keer sinds jaren dat ik de nachtzwaluw zag, de vorige keer was alleen maar een waarneming van een zingende en overvliegende vogel. 

Rustig reden we de weg verder uit, in de hoop nog een tegen te komen. En al weer was het Arie-Willem die een nachtzwaluw op grote afstand zag zitten! Niet te geloven hoe die ogen opkleuren, en dat al op zo'n grote afstand! Grappig was dat de vogel dichtbij andere vogelaars zat, maar aangezien zij hun licht uit hadden, zagen ze hem niet. Na een korte waarschuwing reden we stapvoets richting de vogel. Hij vloog al snel op, en gaf net als de vorige een geweldige vliegshow! Ongelofelijk om deze bizarre en mysterieuze soort zo te mogen zien!
Of de show nog niet genoeg was, ging de vogel vervolgens net voor de auto zitten! Echt waar, ik heb er geen woorden voor wat er dan allemaal door je heen gaat, want wat een moment, wat een soort en wat een kick!!! Voorzichtig stapte we de auto uit, en konden op onze buik naast de auto de vogel prachtig bekijken en fotograferen!!! Als je hem in de kijker had, was je beeld gewoon helemaal gevuld met nachtzwaluw!!



                                          Nachtzwaluw

Na een poosje volop van deze ongekend gave vogel genoten te hebben, besloten we hem niet meer lastig te vallen, en verder te gaan. Wat bleek nou, toen we weg reden bleef de vogel gewoon zitten. Ed moest letterlijk uitstappen, voordat hij weg vloog. Zo mysterieus al de vogel kwam, verdween hij ook weer in de duisternis. 

De terugweg praatte we allemaal met een brede lag van oor tot oor na over deze ongelofelijk gave, mooie, en bizarre waarneming. 

Ik heb al heel veel zeldzame en goeie soorten getwicht, maar deze twich vind is nog veel gaver als bijv. een arendbuizerd, bruine klauwier, kleine spotvogel, humes bladkoning enz. Heel de sfeer, de spanning, de gezelligheid, het moment van de waarneming, het genieten van de vogel, echt een waarneming die we nooit meer zullen vergeten!!!

Ed en Mary, echt hartelijk dank voor deze fantastische avond!!!!

1 opmerking: