zondag 14 september 2014

Eindelijk draaihals in de Waard!

Het was weer een prachtige middag, echt zo'n middag waar je niet binnen kan zitten. Daarom besloten Jefta en ik eens een rondje te maken. We begonnen op Nieuwland, om hier te zoeken naar tengere grasjuffers.

Toen we het veldje opliepen zagen we meteen dat het stikte van de zangers, overal graspiepers, tapuiten, zwarte roodstaarten, witte kwikken en paapjes. Na alle hekken goed afgespeurd te hebben op eventuele bijzonderheden, liepen we verder. We hadden nog geen paar stappen gezet of Jefta zag al een verdachte vogel opvliegen. Snel greep hij naar zijn kijker, en riep als snel 'volgens mij heb ik een draaihals!'. Ook ik richtte snel me kijker op de vogel die Jefta bedoelde, en ja hoor, daar zat een prachtige draaihals in de wilgen!!! De vogel vloog al snel verder richting de hekken aan de Zuid zijde van het veld, waarna hij van hek tot hek vloog. Helaas vloog de vogel daarna al snel tussen de bedrijven in, en raakte we hem kwijt. Maar goed, na mijn vele zoektochten dan vandaag toch eindelijk een draaihals in de Alblasserwaard!!

Toch maar snel me pa gebeld, de app groep gewaarschuwd en hem over de sms gegooid. Niet heel veel later stonden we al met 10 man op het ruigte terrein te zoeken. Na ruim een uur zoeken nadat we hem zagen, hadden we nog steeds geen spoor van de vogel gevonden, en werd er gedacht dat hij waarschijnlijk wel Papendrecht ingevlogen was.
Toen iedereen op het punt van vertrek stond, kwam me pa aanlopen met de melding dat hij de draaihals net had zien opvliegen, en wees de plek aan waar hij dacht te zien dat de vogel lande. Snel de scoop erop gezet, en ja hoor daar zat hij! De vogel was druk bezig met mieren vangen op een van de vele afgesloten terreinen. Helaas slecht licht, en vrij grote afstand, maar goed, dat mag de pret niet drukken! Erg gaaf gezicht hoe het kleine karakteristieke spechtje de een na de andere mier uit de grond pikte. Blijft in mijn ogen echt een fascinerende vogel!

                                          Draaihals

Na een poosje kijken hoopte we dat hij wat dichterbij zou komen, en me pa wist het toeval een handje te helpen........ ;)
De vogel vloog prachtig laag over ons heen, waarna hij in een van de wilgjes aan de andere kant van de weg lande. Hier liet de vogel zich echt geweldig bekijken door de scoop, wat een prachtige gekleurde en getekende vogel is het toch! Helaas weer op afgesloten terrein, waardoor we het met een redelijke afstand moesten doen. Maar goed, het was genieten!

                                          Draaihals

Ondertussen was het al weer half 6, en tijd om te eten. Op de terugweg naar huis nog even door polder Oud-Alblas gereden, wat helaas niet de al eerder waargenomen koereiger opleverde. Maar een aanwezige slechtvalk is het noemen nog wel waard.

Na vele zoektochten vandaag dan eindelijk de draaihals op de Alblasserwaardse jaarlijst, dus ik kan niks anders zeggen als 'prima dagje zo!!'

Ook heb ik met deze draaihals mijn honderdste blogbericht geschreven. Ik doe het schrijven van blog berichten nog steeds graag, en ik hoop dat jullie veel plezier hebben met het lezen van me berichten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten