woensdag 17 september 2014

Kleine spotvogel op Maasvlakte!

Toen ik vanochtend rustig in de bus ff waarneming aan checkte, viel mijn oog op een dikgedrukte vogelnaam, die niet dagelijks tussen het rijtje staat, namelijk kleine spotvogel! Achter de naam stond dat de vogel in Zuid-Holland was gezien. Dan begint het interessant te worden.... Zou hij in de buurt zitten? Snel op de waarneming klikken, en dan zie je opeens Maasvlakte staan! Das niet zo ver! Maar goed, wat heb je eraan, ik moest nou eenmaal tot half 4 op school zitten.

In de loop van de dag verschenen er steeds meer waarnemingen. En toen de vogel rond 2 uur nog gezien werd begon het te kriebelen. Jacob belde me ineens dat er bij Bert de Jong rond half 6 een plaatjes in de auto was. Hij kon helaas niet met Berd mee (gelukkig wel met zijn pa), maar half 6 moest ik wel kunnen halen! Snel met Berd contact opgenomen, en de afspraak voor 17:45 bij de Boerenbond was al snel gemaakt. Snel Jefta, Arie-Willem en Bastiaan gevraagd of zo ook mee wouden, en natuurlijk was voor allen het antwoord 'ja'.

Dus zo reden we 6 uur uit Alblasserdam. Met een vertraging van 20 minuten door file kwamen we een uur en een kwartier later aan op de parkeerplaats bij de Stuifdijk. Hier werd de plaats ons meteen aangewezen door een aantal anderen. Na even wachten kwam de vogel dan na even wachten op de aangewezen plek weer naar boven, en liet zich aardig leuk bekijken! Gaaf, nummer 296 is een feit!
Wel zal ik eerlijk moeten zeggen dat ik de vogel niet zo snel zou herkennen als ik hem tegen zou komen. Hij lijkt namelijk best veel op fitis. Maar is alleen wat grauwer, staat meer rechtop enz. Allemaal kleine kenmerken, die je niet in 1,2,3 zou determineren. Maar goed, gelukkig konden de vinders van de kleine spot het wel.

                                          Moet een kleine spotvogel voorstellen ;)

De vogel liet zich een poosje leuk zien als hij weer naar boven kroop. Helaas vloog hij na een poosje op, en ging op een hoge heuvel zitten, die omringt was met hekken. Nu helaas niet meer zo mooi te zien, en het licht ging ook snel achteruit. Wel konden we hier nog een tuinfluiter, sprinkhaan en een overvliegende groenpootruiter vinden.

Toch weer een leuke en gezellige twitch, met een lifer als resultaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten