vrijdag 27 december 2013

Afscheid van de huiskraai.

Zoals velen al weten is het nu dan echt zo ver, de huiskraaien worden afgemaakt. Er jammer vind ik zelf, maar helaas heb ik er niets over te zeggen. Omdat me moeder zin het om met de vrij harde wind lekker op het strand uit te waaien, besloten we naar de Hoek van Holland te gaan.
In een stevige wind stapte we op de bekende plek van de huiskraai uit de auto. Nu was het een kwestie van zoeken. Voor Jefta was het helemaal spannend, want voor hem zou de huiskraai een nieuwe soort zijn.
In het gras zat een grote groep kauwen, dus besloten we om daar even te kijken. Al vrij snel kwamen we een Noordse kauw tegen, altijd leuk!

                                          Noordse kauw

Op een gegeven moment vlogen alle kauwen op, maar er bleef een vogel zitten. Vrijwel direct zagen we dat het de huiskraai was! Helaas vloog de vogel een paar seconden later achter de kauwen aan. Wel had ik snel nog een bewijsplaatje kunnen maken.

                                          Huiskraai

Nadat de vogel een stukje met de kauwen was meegevlogen, dwaalde deze van de groep af, en lande een stukje verder op. In de hoop de vogel nog beter op de foto te krijgen, liepen we ook maar die kant op. Ondertussen was de blik ook gericht op de Nieuwe waterweg. In de verte zag ik een eend aankomen vliegen, eenmaal in de kijker viel me op dat de een vrijwel helemaal bruin was, en op de vleugels 2 grote witte plekken had. Grote zee-eend! Jefta kon de vogel gelukkig nog optijd zien voordat hij ergens ver achter de golven lande. Ook dit was voor Jefta een nieuwe soort!
Langs het water liepen nog veel steenlopers, en zwom een dodaarsje. Ondertussen hadden we de huiskraai weer gevonden, en met wat geduld konden we de vogel fraai op de foto zetten!





                                          Huiskraai

Zelf vind ik het echt een geweldige vogel!! En ik vind het ook echt zonde dat ze worden afgeschoten, alleen om de reden dat deze soort mogelijk tot overlast voor inheemse kraaien soorten en omdat ze wel eens friet van mensen afpakken! Voor het besluit van de raadvanstate klik dan op deze link. Omdat de vogel na een poosje een stukje verder ging zitten, besloten we verder een stukje verder te lopen naar de plek waar ik hem afgelopen zomer met me werk ook heb gezien. Op deze plek zagen we alleen een overvliegend exemplaar.
We waren beide tevreden met de foto's, en besloten de huiskraaien te verlaten en richting de Noorderdam te gaan. In de hoop dat er met de wind soorten als bijv. drieteenmeeuw en zeekoet richting de dam gewaaid zijn, liepen we de dam op.
Al vrij snel zag ik een kleine meeuw met donkere ondervleugels druk bezig met het zoeken naar voedsel, waarbij hij regelmatig het water in dook. Ik dacht gelijk aan dwergmeeuw, en toen hij in de kijker stond werd deze gedachte bevestigd! Leuk!! De vogel was op korte afstand prachtig te zien!


                                          Dwergmeeuw

Ook liepen er veel steenlopers en paarse strandlopers op de blokken. En 2 oeverpiepers zijn het noemen ook wel waard.

                                          Paarse strandloper

Aan het einde van de dam namen we plaats op de stenen uit de wind, en met de kijker voor de ogen speurde we de zee af. Al snel zagen we een aantal drieteenmeeuwen, die vanaf zee de waterweg opvlogen.

                                          Drieteenmeeuw

Al snel daarna zagen we een eindje uit de kust een jonge jan-van-gent onze richting opvliegen. De vogel liet zich een paar minuten mooi zien, waarna hij samen met 2 aalscholvers weer verder vloog! Toen de jan-van-gent net uit beeld was zag ik opeens vrij dichtbij een zeekoet langs vliegen, zo vaak heb ik deze soort nog niet in Nederland!

                                          Jan-van-gent

Toen ik een drieteenmeeuw aan het volgen was, zag ik opeens een vin onder in het kijkerbeeld boven komen, bruinvis!! Na goed kijken kwamen we uit op minimaal 3 stuks, die aardig dichtbij naar boven kwamen!



Ik heb deze dieren in Nederland nog nooit zo dichtbij gezien. Dit is dan ook de eerste keer dat ik ze ook redelijk op de foto heb kunnen zetten.
Onder het volgen van de bruinvissen, belde me moeder dat we terug moesten naar de strandtent. Al me al een prachtige middag, met meer zeevogels dan ik had verwacht! Helaas ook afscheid moeten nemen van de huiskraaien ;(

2 opmerkingen: