zondag 1 december 2013

Ganzentijd begint weer.

In de afgelopen maand zijn er al weer een hele hoop ganzen terug gekomen. Ik fiets iedere week door de polder naar school, in de gagelopen 3 weken zie je het aantal brandgazen snel groeien.

Vorige week zondag (24-11) ben ik met me vader  aan het eind van de middag nog even in polder Langebroek geweest. Er zaten al aardig wat groepen ganzen. Maar omdat het al tegen de schemer aanzat, hadden we maar de tijd voor een groep. We stopten dus bij de eerst de beste groep. Dit bleek geen slecht idee te zijn. Want vrijwel direct had ik 2 kleine rietganzen in de scoop! Dit blijft altijd een vrij schaarse gans in de polders van de Alblasserwaard.
Tussen de kollen konden we nog 3 ganzen vinden  met halsband, waarvan er 2 een koppel vormde. Helaas was het koppel met groene halsbanden door het licht en de afstand niet af te lezen. Wel kon ik nog een kolgans met zwarte halsband aflezen (0LN). Ook opvallend was een afwijkende kolgans. Dit exemplaar was heel erg licht.

                                          Afwijkende kolgans. Foto: Ron Leeuwis.

Tussen de groep viel me oog opeens op een aparte gans. Na goed gekeken te hebben, bleek dit een hybride brand x kolgans te zijn. Omdat het licht steeds minder werd, besloten we om de groep nog een keer door te zoeken, en dan naar huis. Toen ik de scoop net wou opruimen zag ik opeens een donkere gans van achter. Toen deze zich omdraaide, was het meteen duidelijk dat dit de roodhalsgans was!
Het is me nog nooit gebeurd dat ik de eerste de beste keer ganzen kijken in het najaar meteen de roodhalsgans had! Ondanks het slecht licht nog een matig bewijsplaatje met me mobiel door de scoop gemaakt.

                                          Roodhalsgans

Vandaag (01-12) zijn we met het gezin naar me grootouders in Oene geweest. Op www.waarneming.nl zagen we dat er in Welsum een witte fase sneeuwgans gezien was. Dit is erg dicht bij Oene, dus besloten we voordat we eerst even daar te kijken.
Rond half vier kwamen we daar aan. Helaas was het licht slecht, maar daar doe je nou eenmaal niks aan. Op de dijk vonden we al snel een aantal vogelaars. Zij brachten ons het goeie nieuws dat de vogel er zat.
Helaas zat de vogel op het moment onder aan de dijk, waardoor hij niet in beeld was. Maar na de scoop opgezet te hebben, zagen we al snel een witte kop boven de dijk uitkomen. Met de camera van me Jefta nog een bewijsplaatje kunnen schieten. Onder het bekijken van de gans hoorden we ook nog een raaf overkomen.
Omdat het als snel donker werd besloten we om verder te rijden. Onderweg zagen we nog 3 reeën langs de dijk lopen.

                                          Sneeuwgans

Het ganzen seizoen is dus weer volop bezig. Ik ben ook van plan om de aankomende weken zo nu en dan weer eens de polders van de Alblasserwaard in te trekken, opzoek naar halsbanden, roodhalsganzen enz.
Ook zal het niet lang meer duren  voordat de kleine zwanen langzaam aan weer binnen druppelen in polder Bleskensgraaf, Wijngaarden en Sliedrecht. Heb mijn eerste 2 kleine zwanen al gezien op 26-11 over de polder van Dordrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten