zaterdag 14 december 2013

Wintervogeltelling en houtsnippen.

Ook deze maand moeten de wintervogeltellingen gedaan worden. In mijn gebied zijn de eerste zwanen al aangekomen. Benieuwd naar wat er allemaal zit stap ik donderdagmorgen op de fiets. De polders zitten vol met meeuwen en nijlganzen. In polder wijngaarden zie ik in de verte een groep zwanen. Uit deze groep kon ik 33 kleine zwanen uitpikken. Ook zit er de bekende kleine zwaan met hangende vleugel.

                                          Kleine zwaan

Op een steenuil en een witte kwikstaart na zit er verder niet veel noemenswaardigs in polder Wijngaarden. 

                                          Steenuil

Na de laatste knobbelzwanen opgeschreven te hebben, rij ik verder naar polder Sliedrecht. Ook hier zitten weer veel zwanen, waartussen 24 kleine! Voor de rest is het niet veel bijzonders. Dit zelfde geld ook voor polder Papendrecht. 
Omdat ik toch dicht bij het Alblasserbos was, besloot ik daar even te zoeken naar houtsnippen. In het totaal kwam ik uit op wel 5 stuks, wat voor de Alblasserwaard lang niet slecht is! Toen het begon te schemeren ben ik maar weer terug naar huis gegaan.

Zaterdag ochtend begon de dag met uitslapen. Omdat het grootste deel van de telling al gedaan was, hoefde ik ook niet vroeg uit de veren. Om kwart over 12 had ik met Jacob en Albert Molenaar bij de Boerenbond afgesproken, om hierna polder Oud-Alblas en Nieuwland te tellen. 
Zoals altijd was er weinig te beleven in deze polder. Maar ja, ook dit moet geteld worden. Een overvliegende ooievaar maakte nog een beetje goed. 
Toen de polder klaar was zijn we verder naar Nieuwland gegaan. We begonnen bij de plas, al soppend door het water konden we een aantal watersnippen opschrijven. Dit zelfde geld voor de plas verderop. Als laatste stond er een veldje met riet en zand wat nog geteld moest worden. Hier vlogen heel wat watersnippen op, waartussen ook 3 bokjes!! Achteraan het veld werden we nog verrast met 5 witte kwikstaarten, wat voor december ook niet eens zo verkeerd is! Zelf had ik deze soort nog nooit goed in winterkleed kunnen bekijken. 




                                          Witte kwikstaarten

Op het moment dat we hadden besloten om weer richting de fiets te gaan, zag ik opeens een zangertje boven in een stuik zitten. Eenmaal in de kijker bleek het om een mooi mannetje roodborsttapuit te gaan!! Voor dit telgebied en voor december doende zeker geen slechte soort! De vogel was druk bezig met het vangen van vliegjes, en met succes ook nog. Het een na het andere insect verdween in de snavel van deze bloeddorstige moordenaar. 



                                          Roodborsttapuit

Onder het fotograferen zagen we nog een witgat, deze werd natuurlijk snel aan de telling toegevoegd. Omdat de wintervogeltelling voor deze maand klaar was, besloten we om nog eens naar het Alblasserbos te gaan, in de hoop op houtsnippen. 
Thuis had ik gelezen dat het record houtsnippen tp in de Alblasserwaard op 7 staat. Dit zouden we met wat geluk nog best wel eens kunnen inhalen dachten we. Bij aankomst in het bos vloog er meteen al een van deze lompe snippen over het pad heen. Nummer een was dus al binnen. 
Na de fiets neergezet te hebben zijn we maar eens gaan lopen. Pad in pad uit, zo gingen we het hele bos door. Na ongeveer 3 kwartier zoeken kwamen we uit op zeker 7 stuks! Nog een en het record was verbroken. Opweg naar de fietsen liepen we nog een aantal paadjes uit, waar we nog niet geweest waren. Op deze paadjes kwamen we nog 3 houtsnippen tegen, het record is dus verbroken!!! Buiten houdsnippen vonden we hier ook nog 4 kleine wintervlinders, waartussen ook een vrouwtje. 


                                          Kleine wintervlinders, onderste foto parend. 

Omdat de schemer aardig begon in te zetten, en je na zonsondergang niet meer in het bos mag komen, besloten we zo op onze wegen naar huis te gaan. 
Met een nieuw record houtsnippen, 3 bokjes, 1 roodborsttapuit en 5 witte kwikstaarten is er geen recht meer om te klagen!!!

2 opmerkingen:

  1. Leuk verslag weer jonathan! Jammer dat de houtsnippen niet op de plaat staan, mij ok niet gelukt hoor. Je ziet ze pas en dan zijn ze opgevlogen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt John! Idd, ziet ze alleen opt laatste moment!

    BeantwoordenVerwijderen