vrijdag 21 augustus 2015

Laatste weekje vakantie.

Helaas is het al weer bijna zover, het einde van de vakantie. Ondanks dat ik zin heb om met mijn nieuwe opleiding te beginnen, vind ik het toch wel een beetje jammer dat de vakantie bijna over is. Daarom heb ik mijn laatste week ook nog maar even goed benut in het veld!

Om te beginnen ben ik op de 19e met Jefta en mijn opa naar de Tiengemeten gegaan. Hier zagen we buiten wolken bloeddorstige dazen ook nog leuke soorten als: casarca, wilde zwaan, krombekstrandloper, buidelmees, zwarte stern, sikkelsprinkhaan, kattendoorn, heemst en dubbelkelk!


                                          Wilde zwaan

Ook zagen we nog enkele exemplaren van de kleine waterteunisbloem. Dit zeer zeldzame plantje hoort hier niet thuis, en laat zo'n beetje iedere natuurbeheerder flauw vallen wanneer hij/zij deze soort in het gebied treft. Ondanks dat hij er mooi uitziet, is het een enorm invasieve soort die binnen de kortste keren het hele gebied in de beslag neemt. Na van zeer intensieve bestrijding zie je hem gelukkig steeds minder op het eiland! Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik het wel leuk vond om dit fraaie plantje eens in het echt te zien.

                                          Kleine waterteunisbloem

Een dag later stond ik weer in een heel ander gebied, namelijk midden in een woonwijk hartje Wageningen. Samen met Frank Oling, Paul Schrijvershof en Rob Schrijvershof, zochten we hier naar de Sleedoornpage. Helaas leverde dit ondanks 2 uur zoekwerk geen sleedoornpage op. Wat blijkt, hij zat gewoon net naast de auto! Wat een fraaie vlinder, en tevens ook een lang gehoopte lifer voor mij!




                                          Sleedoornpage

Wat later die dag stonden we op een heel ander biotoop, namelijk op het grote Kootwijkerzand. Hier vonden we als snel de zeer zeldzame kleine heivlinder. Vroeger kwam deze soort op meerdere plekken in Nederland voor. Helaas is hij nu alleen nog maar hier te vinden. Niet de mooiste soort, maar wel heel leuk vanwege zijn zeldzaamheid!

                                          Kleine heivlinder

Ook zijn veel algemenere neefje de 'gewone' heivlinder liet zich hier in grote aantallen zien. Bizar wat een schutkleuren die heivlinders hebben als ze tussen een wat rommeligere ondergrond zitten!

                                          Heivlinder

Ook voor mij leverde dit fraaie gebied nog een nieuwe soort op, namelijk de kommavlinder! Aan de bosrand vonden we zeker wel 19 verschillende exemplaren van dit fraaie dikkopje op de struikheide. Ondanks dat ze vrij vliegerig waren, toch nog wel wat leuke plaatjes kunnen maken.


                                          Kommavlinder

Ook keek ik met een schuin oogje een beetje naar de sprinkhanen. Veel kennis van deze groep heb ik niet, maar het zijn eigenlijk toch wel erg leuke beestjes. Moet ik eigenlijk iets meer mee gaan doen!

                                          Knopsprietje
                                          Blauwvleugel sprinkhaan

De doelsoorten voor deze dag waren vrij vlot binnen, waardoor we nog tijd overhadden. Omdat er in de buurt nog een populatie zadelsprinkhanen zat, besloten we daar maar eens te kijken. Nou moet ik heel eerlijk bekennen dat ik nog nooit van deze soort gehoord had, en dat ik eerst de nodige afbeeldingen moest opzoeken voordat ik wist waarna ik zou gaan speuren. Gelukkig is het geen moeilijk herkenbare soort, en moest dat allemaal wel goed komen. Het duurde dan ook niet lang voordat we een van deze fraaie sprinkhanen zagen. Wat een gave beesten!


                                          Zadelsprinkhaan

De dag werd op een gepaste manier afgesloten, lekker op een terras. Hier werden de soorten van de dag stuk voor stuk nog eens naar voren gehaald, en konden we niets anders concluderen dat het een zeer geslaagde dag was!

De vrijdag daarop reden Frank, de gebroeders Molenaar en ik met Richard mee richting NB. We begonnen op een niet nader te noemen gebiedje, waar we als doel hadden om wat boomkikkers te vinden. Na niet al te lang zoeken vonden we redelijk wat van deze fantastische beestjes op de braamstruiken! Blijft erg gave en mooie soort!




                                          Boomkikkers

De middag brachten we door op de Castelrechse heide. Ondanks het feit dat het hier kurk droog was, kwamen we toch nog leuke krenten als: duinpieper, zwervende heidelibellen, zwarte specht, kolibrievlinder, weidebeekjuffers en wat leuke plantjes tegen!



                                          Zwervende heidelibel
                                          Moeraswolfsklauw

Al met al de laatste week van de vakantie toch nog leuk kunnen benutten! Nu met frisse zin beginnen met een nieuw schooljaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten