vrijdag 14 augustus 2015

Weer terug in de Alblasserwaard

Ondertussen ben ik al weer 2 weken terug van vakantie, en heb ik uiteraard al weer het een en ander uitgespookt in de natuur. Helaas had ik het te druk om een blog bericht te schrijven. Daarom nu maar even in het kort een samenvatting van de afgelopen 2 weken. 

De zaterdag nadat we thuis waren gekomen heb ik heel de dag eigenlijk niets anders gedaan als foto's sorteren. Een behoorlijke klus als je je bedenkt dat het er meer dan 2000 waren! Ook kwamen er die dag nog meer foto's van citroenvlinder die in de tuin zat. Rond het avond eten reden we richting Wijngaarden, om gezellig bij m'n opa en oma te BBQ'en. Terwijl we op de Wijngaardseweg reden zag ik in m'n ooghoeken opeens 4 donkere ooievaars in het weiland, direct daarna galmde ik 'ZWARTE OOIEVAARS' door de auto heen. Wat een gave soort en aantal voor de Alblasserwaard, en voor mij ook nog eens een nieuwe Waardsoort! Maar...dan heb je natuurlijk eens geen kijker of camera bij je. Daarom snel de kijker van me opa gehaald. Ondanks afstand fantastisch kunnen bekijken! 


                                          Citroenvlinder

Zondag daarna een rondje daar het Alblasserbos van Papendrecht e.o. gemaakt. Veel meer dan 3 citroenvlinders en groot heksenkruid leverde dit niet op. Maar goed, dan vermaak ik me wel weer met de algemene soorten, die ik als ik eerlijk ben soms veel te weinig aandacht geef. Daarom vandaag maar eens juist gefocust op het fotograferen hiervan.


                                          Steenrode heidelibel

                                          Citroenvlinder
                                          Stadsreus

                                          Bruinrode heidelibel
                                          Vierbandsmalbok

Op dinsdag 4 augustus ben ik samen met Antonie Blom richting Oostvoorne geweest. Dit leverde nog leuke plantjes op als: rond wintergroen, groenknolorchis, vleeskleurige orchis, moeraswespenorchis, slanke gentiaan, klein schorrenkruid, zeeweegbree, stekend loogkruid en zeewolfsmelk. Daarnaast zijn mijn eerste blauwvleugelsprinkhaan, grote stern, kleine zilverreiger, nachtegaal en oeverloper ook wel het melden waard. 

                                          Groenknolorchis
                                          Rond wintergroen
                                          Slanke gentiaan

Die zelfde dag ontdekte ik net naast mijn huis nog een nieuwe plantensoort voor de Alblasserwaard, namelijk borstelkrans!


                                          Borstelkrans

Woensdag werd ik behandeld aan een spatader. De dagen daarna kon en mocht ik weinig doen, dus tot en met zondag heb ik dan ook niet veel meer gedaan dan in de hangmat hangen. Dit leverde trouwens wel een ijsvogel op.
Op de nacht van 7/8 augustus heb ik de nachtvlinderbak nog wel even aangehad. Dit leverde o.a. nog een plakker, brandvlerkvlinder, wapendrager en snuitvlinder op.

                                          Plakker
                                          Wapendrager
                                          Snuitvlinder
                                          Brandvlerkvlinder

Maandag de 10e ben ik samen met de familie een gratis dagje in Blijdorp geweest. Dit in het kader van een of andere nationale leeuwendag, iedereen met 'leeuw' in zijn of haar naam mocht gratis naar binnen. En als meneer Leeuwis zijnde, kon ik dit natuurlijk niet afslaan. 

Op de zelfde avond heeft me moeder me afgezet op het ruigte terrein in Hardinxveld-Giessendam voordat ze naar haar werk in Gorinchem ging. Dit leverde nog een bruinblauwtje, distelvlinder en veel zwartsprietdikkopjes op. 



                                          Zwartsprietdikkopjes

Ook stonden hier weer veel leuke en verassende plantensoorten als: stekend loogkruid, zacht loogkruid, strandduizendguldenkruid, herfst bitterling, rosse vossenstaar, smal vlieszaad en verbascum chaixii. De laatstgenoemde is nog een nieuwe soort voor de Alblasserwaard!

Op de nacht van 11/12 augustus stond de nachtvlinderbak weer aan in eigen tuin. Door het warme weer en het gebrek aan wind vonden we de volgende ochtend dan ook een hoop leuke soorten in en rond de bak. De krenten waren wel de 3 eikenprocessierups vlinders, ligusterpijlstaard, piramidevlinder, plakker, oranje wortelboorder en melde vlinder!




                                          Ligusterpijlstaart
                                          Piramidevlinder
                                          Plakker

                                          Eikenprocessierups
                                          Meldevlinder
                                          Oranje wortelvlinder

Later die dag hielpen Jefta en ik in de tuin bij onze opa en oma in Oene. Rond 14:30 waren we klaar, en hadden voor de rest niets te doen. Daarom wilde me moeder ons best wel even in het Kroondomein bij Vaassen afzetten. In de ruime 2 uur die we hier liepen zagen we ruim 9 bruine vuurvlinders, 100+ tengere grasjuffer, 10+ beekoeverlibellen en raaf! Toch leuk in zo'n korte tijd! Vooral bruine vuurvlinder was erg leuk, het is namelijk jaren terug dat Bastiaan vd Wetering me er een aanwees, maar meer dan dat wist ik er niet meer van. Het voelde dus ook wel een beetje als een lifer.




                                          Bruine vuurvlinder

                                          Beekoeverlibel


                                          Tengere grasjuffer

Ook op de avond van donderdag 13 augustus moest me moeder weer werken in Gorinchem. Dit keer wilde ze me wel op de Avelingen afzetten. Hier een ruime 2 uur gelopen, wat nog een hoop leuke soorten op. Soorten als oranje springzaat, smalle anjer, kattendoorn, klein vlooienkruid, dubbelkelk, kruisdistel, witte waterkers, zomerfijnstraal, sikkelklaver en hertsmunt vormde wel de krenten in de pap.

                                          Sikkelklaver
                                          Klein vlooienkruid

                                          Kruisdistels
                                          Kattendoorn

Al met al toch 2 lekkere rustige weken achter de rug. Niet echt lange dagen in het veld gemaakt, maar gewoon zomaar eens een paar uurtjes. Vooral voor de Alblasserwaard toch wel weer het een en ander aan leuke soorten gezien!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten