vrijdag 7 augustus 2015

Vakantie Nederland: Dwingelderveld

Nadat ik op vrijdag 17 juli afscheid moest nemen van de groep waarmee ik een week in de Weerribben zat, stapte ik bij me moeder in de auto, en reden we weer richting het noorden. Het plan was om met het gezin een weekje op het natuurcampeerterrein 'De Oude Willem' nabij het Drents- Friese Wold te staan. Aangekomen op deze camping bleek het niet zo mooi te zijn als we hadden verwacht. Daarom pakte we het groen boekje er maar bij, en keken wat er nog meer aan natuurcampings te vinden was. Opeens zag ik dat er in het Dwingelderveld ook een zat. Gezien de ervaringen van afgelopen week in dat gebied, leek me dit zeker geen slechte keus! De kaart werd voor de dag gehaald, en binnen een half uur stonden we op de camping in het Leenderbos, dat weer in het Dwingelerveld ligt. Een prachtige camping, midden in het bos, met allemaal grote afgelegen plaatsen. Perfect!

Binnen een uurtje ploeteren hadden me moeder en ik kam Leeuwis helemaal opgezet, en kon het wachten op Jefta en me vader beginnen. Met een lekker koud biertje in me hand keek vanuit me campingstoel rond me heen, en kon zonder enige moeite al kruisbekken, kuifmees, boomklever en een fraaie blauwe glazenmaker opschrijven.
Nadat ook me vader en Jefta waren gearriveerd kon het eten beginnen. Onder een typische campingmaaltijd van aardappeltjes, sla, wortels en een stukje vlees vertelde ik in allerlei kleuren en geuren enthousiast wat we allemaal gezien en beleefd hadden in de week Weerribben. Zij op hun beurt vertelde ook wat voor avonturen Kootwijk voor hun had opgeleverd. Leuk om allemaal te horen!

Jefta en me vader hadden van thuis de fietsen mee genomen, dus na het eten besloot ik een klein verkenningrondje rond de camping te maken. Net achter het Leenderbos lag de grote heide, dus fietste ik daar maar een rondje. Ik was benieuwd of er nog slangen zaten in het deel waar wij zaten, want Jefta mist nog gladde slang en adder op zijn lijst. Dus maar heel even van de fiets afstappen en kijken. Ik liep nog geen 5meter, en stootte meteen al een prachtige gladde slang, die ook nog een rustig bleef liggen! Dan heb je natuurlijk geen kijker en camera op zak.... Met het flut camera'tje op me telefoon nog een bewijsplaatje weten te maken.

                                          Gladde slang

Na deze fraaie ontmoeting, fietste ik het grindpad nog een stukje verder uit, wat nog eens een fraaie venglazenmaker opleverde! Daar waar het fietspad naast het ruiterpad komt te liggen, ontmoete ik Jan George Blok en zijn dochter. In een gezellig gesprek vertelde hij me het een en ander over het gebied en zijn vele soorten, en liet hij me ook nog eens een fraai mannetje grauwe klauwier in zijn scoop zien!
Weer bij de tent aangekomen bracht ik verslag uit van wat er hier allemaal te beleven was. Ook Jefta was meteen enthousiast, zo erg zelfs dat we niet veel later samen op de fiets richting de heide gingen.
Het begon al te schemeren, dus iet van slangen en libellen zat er niet in. Midden op de heide besloten we gewoon eens de fiets neer te zetten, en rustig te zitten om te luisteren wat er allemaal zat. Al meteen begon er een hele serenade van poelkikkers en rugstreeppadden. Niet veel later klonk er een mysterieus 'errrrrrrurrrrrurrrrerrrrr', nachtzwaluw! Wat een gaaf geluid! Voor mij ook aal jaren terug dat ik dit hoorde, super dus!
Aangekomen bij de tent zaten we midden in het strijdtoneel van 2 bosuilen, en vlogen de baltsende houtnippen over de tent! Heerlijk begin van een weekje Dwingelderveld!

De zaterdag daarop sprongen Jefta en ik rond 9 uur op de fiets, richting de heide. We waren nog niet van de camping af, of de kruisbek kwam al over. Vanuit het bos kwamen we uit op de heide. Al snel zagen we hier een spannende rover vliegen. Meteen begon me hart snel te kloppen, het zal toch niet?! Toch wel! Na de kijker werd me vermoeden bevestigd, een prachtige lichte slangenarend vloog over on heen!!! Voor mij een lang verwachte lifer, die nu eindelijk binnen is! Na hem goed bekeken te hebben nog maar even snel een bewijsplaatje gemaakt.

                                          Slangenarend

Na een keer kort bidden verdween de vogel net zo spontaan als hij ook gekomen was, en liet ons shakend achter. De arend was nog maar net uit het oog, of we hoorde al een volgende leuke soort! Het mysterieuze geluid van de kraanvogels galmde over de stillen heide heen! Man, wat een ongelofelijk gaaf geluid om te horen, gaat gewoon door merg en been! Zien deden we ze alleen niet, maar goed, je moet wat overhouden voor later! Al fietsend door het gebied zagen we soorten als wielewaal, bruine kiekendief, klokjesgentiaan (met eitjes van het gentiaanblauwtje), rugstreeppad, geelgors en hooibeestje. In de verte zag ik op een gegeven moment 3 grote vogels vliegen, kraanvogels! Wat een beesten!

                                          Kraanvogels
                                          Graspieper
                                          Geelgors

Langzaam aan reden we terug richting de camping. Bij een een veld met een hoop dopheide en klokjesgenitaan kwamen we de 'localpatch' Jan Vriend tegen. Deze man kent het gebied en al zijn bewoners helemaal op zijn duimpje. Je hoefde hem maar iets te vragen, of hij wist het antwoord wel. Gaaf om te zien dat iemand een gebied zo goed kent! Daar kan ik ook nog veel van leren. Ik geef toe, en ken de Alblasserwaard aardig goed, maar nog lang niet zo goed als hij het Dwingelderveld kent.
Maar goed, samen met hem vonden we een aantal fraaie gentiaanblauwtjes, waarvan 1 eiafleggend, en een parend koppel! Heel fraai, en tevens maar me 2e keer dat ik dit zeldzame vlindertje zie!

                                          Gentiaanblauwtje

Bij de radiotelescoop kwamen we tot Jefta's grote vreugde de eerste adder van de week tegen! Hij was eigenlijk al te ver opgewarmd, waardoor hij ook meteen weg was. Weer aangekomen op de camping kreeg me vader (me moeder ook, maar die kent de soorten niet) enthousiast te horen wat een gave soorten we allemaal tegen waren gekomen. Nu begon het bij hem ook wel te kriebelen, dus in de middag reden we dan ook maar eens richting het bezoekerscentrum.
Rond het centrum was het een zee van bloemen, met daarop ook de nodige vlinders! Vooral distelvlinder was hier fraai te fotograferen.

                                          Distelvlinder

Na een rondje door het mooie gebouwde en ingedeelde centrum, kochten we een kaar, en begonnen met wandelen. Over de heide wandelde we rustig richting de camping. Ondertussen kwam ik Jan George Blok weer tegen, die zijn laatste dag in het gebied volmaakte met fotograferen. Ook de wandeling leverde een hop mooie dingen op als: klimopbremraap, slangenlook, gevlekte orchis, klokjesgentiaan, grondster, gentiaanblauwtje, adder, ree en weer 3 prachtige kraanvogels!


                                          Kraanvogels

Ook na het avondeten besloten Jefta en ik om nog eens een rondje te fietsen. Dit leverde ook de eerste gladde slang voor Jefta op! Daarnaast maakte we kennis met een heuse eenhoorn! Niks mythischwezen! ;)

                                          Eenhoorn (ook wel reebok)

Ook kwamen we in een nieuw stuk. Een naaldbos met daartussen heideveldjes en een poel. Hier werden we verrast door 2 reebokken die op nog geen 10 meter afstand echt keihard tegen elkaar blafte! Wat een gaaf geluid! Ook zagen we onze eerste boomleeuwerik, raaf en goudvink van deze week. Het leek ons een goede plek voor nachtzwaluwen, dus wachtte we hier tot de schemer zou invallen. Na een half uurtje bonnen de houtsnippen met hun baltsvluchten, en kort daarna ook verschillende nachtzwaluwen. Man, wat gaaf! Terug naar de camping fietste we nog eens door een orkest van rugstreeppadden en zang er nog een bosrietzanger rond een uur of 11.
Al met al een fantastische dag met een hele bak aan leuke soorten, en zelf een slangenarend als lifer. Wat is het hier toch een fantastisch gebied!!!

Zondag middag zijn we met het gezin naar het Hotveen geweest. In een rondje door dit fraaie deel van het Dwingelderveld leverde nog wat eikenpage's, 4 adders, lepelaars, dwergzegge, poelkikker en een prachtig gezinnetje grauwe klauwier. De 4 jongen waren totaal niet schuw, en lieten zich op korte afstand fantastisch zien! Wat een gave soort!

                                          Moeder grauwe klauwier
                                          Jonge grauwe klauwieren

Een avond rondje met Jefta leverde op een zwarte specht, 5 raven en 2 houtsnippen na niet veel op.

Toen ik op de nacht van zondag op maandag rond een uur of een wakker werd, hoorde ik dat er op de camping een kerkuil riep. Na even van het bijna enge geluid genoten te hebben, draaide ik me weer om, en sliep verder.
Een paar uurtjes later zaten we met het gezin in de auto, opweg naar het Fochterloërveen. Hier zat het vol met vlinders, en dan vooral bruin zandoogjes, oranje zandoogjes, koevinkjes en groot dikkopje. Ook zaten er een aantal hooibeestjes, waartussen het zeer zeldzame neefje, het veenhooibeestje!! Weer een hele gave vlindersoort erbij!

                                          Veenhooibeestje

Terwijl het pad verder liepen konden soorten als metaalglanslibel, venglazenmaker, kleine veenbes en moeraswolfsklauw ook genoteerd worden.

                                          Metaalglanslibel

Toen we aan de andere kant van de hei stonden, liepen we langs het fietspad terug richting de auto. Ondertussen konden we ook venwitsnuitlibel op de vakantie lijst opschrijven. Daarnaast zagen we nog de donkere slangenarend, adder en verschillende venglazenmakers!

                                          Venglazenmaker
                                          Slangenarend

Een andere aangename verassing was een vos die voor de auto uitliep. Echt schuw was hij niet, want terwijl Jefta en ik half uit het raam hingen, blijf hij gewoon rustig zijn gangetje gaan.

                                          Vos

De dinsdag hierop waren Jefta en ik van plan om samen het hele gebied rond te fietsen. Voordat we vertrokken, werden we verrast door een fraaie peper en zoutvlinder die onder de lamp bij het toiletgebouw zat!



We begonnen dan al optijd bij het fietspad de hei op, opzoek naar gladde slangen. Binnen een paar meter wisten we 8 exemplaren te vinden! Stuk voor stuk lagen ze te zonnen vlak langs het pad, erg gaaf!

                                          Gladde slang

Hierna zetten we koers richting de radioscoop. Op het dijkje hier onder lagen verschillende fraaie adders te zonnen. In totaal kwamen we op 5 exemplaren uit! Blijft iedere keer weer een kick om zon beest tegen te komen! Dit keer lieten 2 exemplaren zich ook leuk fotograferen!


                                          Adder

Een bezoekje aan het Davidsveen leverde nog een aantal geoorde futen, 2 brilduikers en een venwitsnuitlibel. Hierna zette we door richting het bezoekerscentrum, om ook een kaart voor ons zelf te halen.
Na de kaart gehaald te hebben, fietste we richting het Holtveen, om te kijken of we Jefta's felbegeerde witoogeend nog konden vinden. Helaas zat dit er niet in, en reden we verder naar de plek van het veenbesblauwtje. Het was aardig laat in het seizoen voor deze soort, maar omdat het voor Jefta nog een nieuwe is, probeerde we toch nog een poging te wagen.
Na een tijd zoeken vonden we er gelukkig nog eentje. Wel heel erg gesleten, maar voor Jefta +1!

                                          Gesleten veenbesblauwtje

Het was behoorlijk warm, dus na het vinden van het blauwtje, vond ik dat we wel recht hadden op een pauze. Dus terwijl we rustig een bammetje naar binnen werkte, kregen we een bezoek van het recreanten vermaakteam van het Dwingelderveld. Een 2-tal boomvalken voerde boven het veen en de heide een gigantische luchtshow uit, waarin ze de een na de andere libel te pakken namen! Wat een acrobaten!
Na de moet bij elkaar verzameld te hebben, liepen we terug naar de fietsen. Een stukje verderop vulde we bij een camping onze onderhand lege waterflessen, en vonden we dat we wel een ijsje hadden verdiend.
Het was ondertussen al aardig laat, en we hadden het hele park nu in 1 dag doorkruist. Dus met een tevreden gevoel fietste we weer terug richting de camping. Al met al weer een heerlijke dag, met voor Jefta een goede soort erbij en een hoop slangen!

Woensdag 22 juli stond in het kader van de Weerribben. Voor me ouders en Jefta een geheel nieuw gebied, met een hoop nieuwe soorten. Voor mij ondertussen een bekend gebied. Maar goed, vervelen gaat het natuurlijk nooit!

Als je naar de Weerribben gaat, ga je uiteraard naar het Woldlakerbos! Dus ook vandaag brachten we daar de dag door. Vooral me vader kwam ogen te kort, overal vlinders en libellen! Voor mij geen lifers. Maar goed, met grote vuurvlinder, grote weerschijnvlinders, gevlekte glanslibellen, vuurlibellen, groene glazenmakers, metaalglanslibellen, blauwe breedscheenjuffer en boomvalken hoor je mij natuurlijk niet klagen!

                                          Gewone pantserjuffer
                                          Gevlekte glanslibel

Op donderdag namen Jefta en ik het touw weer in eigen handen, en gingen weer samen een dagje het Dwingelderveld op. Ondanks dat het al behoorlijk warm was, zagen we rond een uur of 11 alsnog 2 adders onder de radiotelescoop liggen. Langs het fietspad vonden we al vrij snel 5 gentiaanblauwtjes. Blijft leuk! Omdat Jefta nog steeds graag de witoogeend op het Holtveen wilde zien, reden we die kant op. Onderweg vonden we langs het fietspad nog 2 leuke plantjes in de vorm van akkerklokje en kleine ratelaar.
Nog voordat we bij het kijkscherm waren, zag Jefta de witoogeend opeens tussen de kuifeenden zwemmen. Gaaf, eindelijk gelukt! Na 2 minuten verdween hij zoals bijna altijd achter de riet en pitruspollen. Maar goed, weer een lifer voor Jefta, en voor mij ook nog maar de 2e witoogeend! Wat ook erg leuk was, is het heidekartelblad dat we daar zagen staan. Na deze soort al veel in Schotland gezien te hebben, kan ik hem ook eindelijk op mijn Nederlandse lijst zetten!

                                          Heidekartelblad

Bij het Holtveenslenk zagen we de gebruikelijke lepelaars, kleine plevieren en eikenpage's. Het leuke was dat er eindelijk eens een eikenpage iet lager ging zitten, waardoor hij leuk te zien was! Normaal zie ik ze alleen als kleine vlindertjes hoog in de eiken, maar dit keer kon ik er eindelijk eentje mooi bekijken. Eigenlijk zijn ze dan best wel heel erg mooi!


                                          Eikenpage

Ook de ondertussen bekende grauwe klauwieren waren weer van de partij. Blijft leuk om deze energieke jongen een tijdje te volgen. Wat een hongerwolven, al moeder ze gevoerd heeft, duurt het nog geen 10 seconde voordat ze weer om meer eten zeuren!

                                          Grauwe klauwier

Een stukje verderop spraken we nog een boswachter van Staatsbosbeheer. Hij vertelde ons over het gebied, het beheer en veel meer. Erg leuk om te horen. Ook wees hij me een nieuwe plantensoort aan, namelijk het vogelpootje.
Op de terugweg viel ons een ding op, overal vlogen hagenhelden rond! Niet een, niet 2, maar honderden! Bizar om zo'n nachtvlinder zo midden op de dag massaal te zien! In het Leenderbos zagen we nog 3 fraaie jonge kruisbekken, en galmde het prachtige geluid van de zwarte specht door de bossen heen.

Tegen de schemer liep ik met m'n vader naar het stuk waar Jefta en ik aan het begin van de week verschillende nachtzwaluwen hadden. Deze avond zongen ze minder, maar waren ze juist aan het jagen. Terwijl wij stil op de heide stonden, vlogen ze je gewoon letterlijk om de oren! Ondertussen hielden ze elkaar goed in de gaten met hun bizarre contacttroep. Heel gaaf om deze toch wel mysterieuze vogel met een verborgen leven op zo'n manier te zien!! Terug bij de camping zagen we nog een fraaie schijnnonvlinder bij het toiletgebouw!

                                          Schijnnonvlinder

De bedoeling was om vrijdag richting NB te rijden, maar door de storm die ze voor zaterdag opgaven, besloten we om nog een dag te genieten van het mooie weer, en die vrijdagavond te overnachten bij m'n opa en oma in Oene.
Vandaag maakte ik in m'n uppie een rondje door het gebied. Dit leverde nog 3 gentiaanblauwtjes, 357 eitjes van gentiaanblauwtje, boomvalken, eikenpage's, kraanvogel en als verassing nog een fraaie overvliegende zeearend!

Na een heerlijk bord met friet bij me opa en oma, bracht ik nog een bezoekje bij een goede vriendin, die toevallig in de buurt op een camping stond. Er gezellig!

Doordat de storm op zaterdag aardig door zette, besloten we richting huis te gaan, en die zondag verder richting het zuiden te rijden. Met die harde wind en al die regen is er ook geen lol aan om je tent enzo op te zetten.

Al met al een ontzettend gave week op het Dwingelderveld gehad. Volop genoten van dit prachtige gebied, en het enorme aantal soorten flora en fauna dat hier voorkomt!

2 opmerkingen: