vrijdag 28 augustus 2015

Tellen voor Blauwzaam en duinpiepers!

Vanochtend stond ik gewapend met kijker, pen, papier en camera rond half 11 op de Melkweg in Bleskensgraaf, met als doel vlinders en libellen tellen voor Blauwzaam. Deze organisatie heeft in de Alblasserwaard en omstreken verschillende bermen ingezaaid met een bloemenmengsel van inheemse soorten, en zo ook dus de Melkweg. Dit heeft als doel om een een gekleurde leefomgeving te creëren, en daarbij ook de vlinders een handje te helpen. Leuk idee vind ik zelf. Nu willen ze weten wat er dit jaar nog over is van hun mengsel, en wat er aan wilde soorten groeit. Ook de aanwezige vlinders moesten genoteerd worden. 

Mijn taak was om op de Melkweg en het ruigteterrein daar naast alle plantensoorten te noteren, en de soorten en het aantal dagvlinders. Dit leverde in het totaal 81 planten op. Leuk was dat er op het ruigte terrein ruim 100 exemplaren van smal vlieszaad stonden! 

                                          Smal vlieszaad 

In het totaal telde ik op het gebied van dagvlinders 124 klein koolwitjes, 1 kleine vuurvlinder, 1 kleine vos, 47 klein geaderde witjes, 2 atalanta en 1 groot koolwitje bij elkaar op. Ook een kolibrievlinder is zeker wel het vermelden waard!

                                          Kolibrievlinder

Tijdens het avond eten kreeg ik een belletje van Jacob, met de vraag of ik zin had om mee te gaan naar de duinpiepers in Zuidland. Duinpiepers blijven erg leuk, dus moest ik ook niet lang nadenken over mijn antwoord. Een klein kwartiertje later fietste ik al kluivend aan een gefrituurde kippenpoot richting de Boerenbond. Al vrij snel kon ik bij Molenaar in de auto stappen, waarna de rit kon beginnen. 

Bij aankomst duurde het niet lang voordat de 2 boompiepers luid roepend tussen de massa kwetterende putters opvlogen. Al snel lande ze weer in een boom, waar ze zich prachtig lieten zien! Gezien het feit dat ik mijn debielmobiel heb ingeruild voor een betere telefoon, kon ik mooi gebruik maken van zijn 8 megapixelcamera. Door de scoop deze avond toch aardige plaatjes kunnen schieten.

                                          Duinpiepers

Na even wachten lande de vogels weer op de grond. Hier lieten ze zich op korte afstand fantastisch mooi zien! Echt puur genieten! 


                                          Duinpieper

Toen het licht snel minder begon te worden, moesten we met moeite afscheid nemen van deze prachtige piepers. Over het dijkje terug naar de auto leverde nog een grote groep lepelaars, kleine zilverreigers, wintertalingen, bergeenden, veels te veel schapenstont, wulpen, gele kwikstaarten en een kaapse casarca op. Ondanks het feit dat het een exoot is, is het toch wel grappig om er eens eentej tegen te komen. 

                                          Kaapse casarca

Ik kan niks anders zeggen dan dat het een fantastische avond was!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten