vrijdag 14 augustus 2015

Vakantie Nederland: Leenderbos

Na een nachte slapen bij me opa en oma op de Veluwe, reden we zaterdag de 25e weer naar huis, om hier de storm af te wachten. Maar goed ook, leek me geen pretje om de tent op te zetten terwijl de bomen vielen en de caravans van de weg woeide!
Na een vertrouwde nacht in eigen bed, pakte we de biezen weer, en vertrokken zondag de 26 richting het Leenderbos. 

Toen we met de middag op dit fraaie natuurkampeerterrein aankwamen was het weer al een heel stuk beter als de dag daarvoor, en kon kamp Leeuwis opgebouwd worden. Na een aantal jaren kamperen was dit geen probleem, en in half uurtje stond alles overeind. Ondertussen was er ook al een koningenpage overgevlogen. Lekker begin dus!

Later in de middag gingen me vader, Jefta en ik nog even richting het Weerterbos, in de hoop het spiegeldikkopje te vinden. Helaas verdween de zon al snel achter de wolken, waardoor de gewenste soort er dus niet inzat. Maar ach, met een vuurlibel, bruine winterjuffer, weidebeekjuffer, schildereprijs en een wespendief ben dan ook wel weer tevreden. Je moet toch ook nog iets overhouden voor later in de week?! 

Na een rustige maandagochtend op de camping, vertrokken we met de middag naar het VVV om te kijken wat er hier allemaal te beleven viel. Nou, niet veel boeiends op het gebied van cultuur. Maar goed, ik ben wel een beetje cultuurbarbaar, dus moet ik eerlijk bekennen dat ik daar niet zo veel moeite mee had. Ik was al lang blij dat we die middag een rondje door de Plateaux liepen! Dit was goed voor een aantal weidebeekjuffers, het eerste icarusblauwtje van de vakantie,  en leuke plantjes als: melige toorts, rapunzelklokje, cypreswolfsmelk en valse salie. 

                                          Icarusblauwtje

Dinsdag reden we naar Limburg, de Meinweg om precies te zijn. Een wandeling door dit prachtige gebied leverde helaas niet de gewenste soort op, de bronlibel. Maar goed, alleen het mooie landschap maakt de dag al geslaagd. En als je dan ook nog soorten als bosbeekjuffer, poelkikker en galigaan ziet, heb je zeker niets meer te klagen. 
Nadat we het park uit reden, namen we voordat we richting de camping reden, eerst nog een bezoekje aan Posterhold. Bestemming, een drukke provinciale weg. Hier stond namelijk een leuk plantje, de grote pimpernel! Voor mij nog maar de 3e keer dat ik deze soort zie! Oja! Vergeet ik bijna het zeer zeldzame donker pimpernelblauwtje dat hier op zat!! ;) Voor mij uiteraard een nieuwe! Zover ik weet de enigste plek in Nederland?!


                                          Donker pimpernelblauwtje

Door het wat sombere weer waren deze fraaie vlindertjes erg rustig, en konden we ze dan ook leuk fotograferen. Met deze fraaie lifer, op zak reden we dik tevreden terug richting kamp Leeuwis. 

Na het avond eten liepen Jefta, me vader en ik nog een rondje rond de camping. In de poelen aan de andere kant van de weg vonden we een onverwachte lifer, de zwervende pantserjuffer! Voor mij een 'schaamsoort' (zoals veel fanatiekelingen dat noemen) die nu eindelijk weggewerkt is!

                                          Zwervende pantserjuffer

Na op woensdagochtend een aantal buien over de tent te hebben gehad, kwam er in de verte lichtere lucht aan. Voor ons een goede reden om de auto in te stappen, en koers te zetten richting het Weerterbos. Met wat beter weer was de hoop om het spiegeldikkopje te vinder al weer iets groter. Na ongeveer 10 minuten zoeken was het raak, en stonden we oog in oog met een prachtig spiegeldikkopje! Helaas zat hij wel een aardig stukje van het pad, waardoor een goede foto een doel voor later werd. Maar goed, we hebben hem prachtig gezien, dus zeker niets te klagen!


                                          Spiegeldikkopje

Met deze fantastische lifer konden we de rest van de dag met een gerust hart verder kijken in dit gebied. Dit leverde nog 2 fraaie zwarte ooievaars, vuurlibel, weidebeekjuffer, tangpantserjuffer, zuidelijke keizerlibel, wielewaal, drijvende waterweegbree en klein blaasjeskruid op! Kortom, prachtige dag!

                                          Zwarte ooievaar
                                          Vuurlibel
                                          Weidebeekjuffer
                                          Wielewaal

De dag werd afgesloten onder genot van een lekker kampvuurtje, waar alle mooie momenten nogmaals aan bod kwamen. En terwijl 2 bosuilen en een ree mee in slaap riepen, bedacht ik me al wat we de dag daarna in de Plateaux zouden kunnen tegenkomen. 

Donderdag was voor moederlief een rustdag, maar de heren Leeuwis moesten toch echt nog even in de Plateaux kijken! De hoop was op de lifers in de vorm van beekoeverlibel en kempense heidelibel. De beekoever was al snel binnen, maar alleen wel aan de Belgische kant van het gebied... Gelukkig later ook in Nederland! Het koste veel moeite, maar na veel zoekwerk vond ik eindelijk een kempense heidelibel! Missie geslaagd! Daarnaast waren een zuidelijke keizerlibel, heivlinders, klein warkruid, klokjesgentiaan, bruine snavelbies, hertsmunt weidebeek en bosbeekjuffer ook zeker de moeite waard! Heerlijk dagje in een prachtig gebied!

                                          Zuidelijke keizerlibel

                                          Kempense heidelibel
                                          Beekoeverlibel
                                          Bosbeekjuffer


                                          Weidebeekjuffer
Het Leenderbos leek mij een perfect gebied voor nachtzwaluw. Daarom besloot ik de laatste avond dat we hier waren toch nog even om een rondje te maken. Ik was nog maar net de camping af, of ik hoorde er al een zingen. Daarna werd het gewoon rustig posten op een kruising. Terwijl ik doodstil zat, vlogen er 2 een aantal rondjes achter elkaar aan, en dat op nog geen 2 meter! Even later besloot er 1 om nog even vlak voor me op het pad te gaan zitten, om een minuut later op ongeveer een meter rond me hoofd te jagen!! Als ik zou willen, kon ik ze gewoon pakken. Wat een kick!

Na de volgende morgen alles weer ingepakt te hebben, reden we met de middag van de camping weg. Voordat we echt naar huis gingen, bezochten we eerst even de Srabrechtsche heide met een bezoekje te vereren. Veel geks hadden we hier niet, maar veel algemene soorten kunnen een dag ook goed maken!

                                          Tangpantserjuffer
                                          Heivlinder
                                          Tangpantserjuffer

                                          Tengere pantserjuffer

                                          Tangpantserjuffer

Al met al 3 prachtige weken in ons eigen land. Vol met prachtige afwisselende gebieden en ook prachtige soorten. Daartussen ook best wel een aantal lifers in de vorm van: grote vuurvlinder, veenhooibeestje, veenbesblauwtje,, donker pimpernelblauwtje, spiegeldikkopje, zwervende pantserjuffer, kempense heidelibel, beekoeverlibel, gevlekte glanslibel en slangenarend!!

Ook in eigen land kan het leuk zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten