zaterdag 29 augustus 2015

Tellen in de Alblasserwaard

Nadat de wekker vanochtend om half zeven liep, me brood gesmeerd was, en de eerste bak koffie op was, stapte ik rond 7 uur op de fiets richting Kinderdijk. Nadat de trektelpost al een tijd onbemand was, werd er vandaag eindelijk weer geteld. Met de zon die over de polder door de mist heen scheen, was het echt puur genieten op de fiets! De vele overvliegende gele kwikstaarten voorspelde voor mijn idee veel goeds op deze mooie dag.


In Oud-Alblas viel mijn ook op een steenrode heidelibel in slootkant. De libel zat nog vol met dauwdruppels, en liet zich daardoor prachtig van dichtbij zien. Dan kan ik het ook niet laten om even wat foto's te maken! 



                                          Steenrode heidelibel

'Even' fotograferen liep uit tot een fotosessie, dus het was pas rond 8 uur toen ik bij Bastiaan en Niek vd Wetering, Jacob Molenaar, Hendrik-Jan van Dijk en Marius Teeuw op de telpost aanschoof. Ik stond er net 10 minuten, toen Jacob en ik tegelijk een roepende duinpieper opmerkte! In totaal de vogel 3 keer goed gehoord, leuk! Tevens nog maar mijn 2e voor de Alblasserwaard! De rest van de ochtend bleef het rustig, maar een juveniel wespendief, 2 paapjes ter plaatsen, slechtvalk, een langs schietende ijsvogel, gierzwaluw, boompieper en een boomvalk waren toch nog wel leuke krenten! Rond half verlieten Jacob en ik het gezelschap om nog even een kijkje te nemen op Nieuwland in de hoop op een draaihals.

Omdat we toch langs de ruigtevelden van de nieuwe woonwijk 'Klein Alblas' reden, besloten we daar maar even kort een kijkje te nemen, je weet immers maar nooit... Dit bleek een goeie keus, want vlak voor me voeten vloog opeens een fraaie draaihals op! Helaas vloog de vogel naar de overkant van de Alblas, waardoor hij voor anderen niet meer te zien was. Terwijl we de rest van het gebiedje afspeurden, kwam ook Bastiaan hijgend en bezweet aancrossen. Geen draaihals meer te zien, maar goed, een fraaie zwervende heidelibel is ook altijd leuk!

                                          Zwervende heidelibel

Met z'n 3e reden we verder richting Nieuwland. Een aantal hoekjes afstruinen bleek hier goed te zijn voor een slechtvalk (met geringde postduif in z'n klauwen), witgat, veel putters en kneutjes en een 2 dodaars.

In de middag stapte ik over van het vogels tellen naar het tellen van vlinders en libellen. M'n vader en ik tellen namelijk als vrijwilligers voor Staatsbosbeheer in de Alblasserwaard de vlinders en libellen in hun terreinen. Voor vanmiddag stond de Avelingen bij Gorinchem op het programma. Al snel viel het ons op dat er op het gebied heel veel algemene soorten als argusvlinder, icarus blauwtje, kleine vos, bont zandoogje, boomblauwtje en atalanta er in hele lage aantallen, of gewoon helemaal niet zaten. Daarnaast waren de klein geaderde witjes en de kleine koolwitjes juist in hele grote aantallen. Citroenvlinder, 14 kleine vuurvlinder, bruin blauwtje en 2 distelvlinders vormde dan wel weer de zogeheten 'krenten in de pap'.

                                          Citroenvlinder
                                          Distelvlinder

Ook bij libellen lieten veel algemene soorten zich ook maar weinig tot niet zien. Wel hadden we leuke aantallen van paardenbijter (162), bloedrode heidelibel, houtpantserjuffer en bruine glazenmaker.
Een fraaie overvliegende juveniele wespendief maakte het gemis van verschillende algemenen soorten dan wel weer een stuk beter!


                                          Wespendief

Met onze tong tot bijna aan de grond en half zwemmend in het zweet kwamen we rond 6 uur weer aan bij de auto. Ondanks dat er vrij weinig bijzondere aantallen en soorten zaten, toch weer een mooi en nuttig middagje in de Avelingen gehad!

Weer een mooie en gevarieerde dag in de vertrouwde Alblasserwaard gehad!

7 opmerkingen: