woensdag 21 mei 2014

Alblasserwaar op z'n best!

De afgelopen 10 dagen is het stil geweest op m'n blog. Maar deze dagen heb ik natuurlijk niet heel de tijd binnen gezeten. In de Alblasserwaard gaat het aardig los als het gaat om zeldzame soorten, gelukkig heb ik er ook een aantal mee kunnen pikken. Hier onder een aantal leuke soorten in onze vertrouwde Alblasserwaard.

10-05-14 temmincks strandloper.

Na een ochtend vogel op de Hoek van Holland, en de inkopen voor moederdag ben ik samen met me pa nog even een rondje wezen maken door de polder. Op plas-dras Langenbroek was het aardig druk met stelten, waaronder bontbekken, en als top punt een temmincks strandloper!

12-05-14 rosse grutto.

Omdat de stelten trek aardig op gang is, en we net een aantal flinke buien gehad hadden ben ik met Ed en Mary nog even op plas-dras Langenbroek geweest. Ook nu weer veel stelten. Leuke dingen waren: kluut, kleine plevier en een prachtige rosse grutto die al bijna in zomerkleed was! Pas me 2e rosse grutto voor de Waard!


                                          Rosse grutto

17-05-14 porseleinhoen en steltklutten.

Vandaag is de eerste dag van de nationale vogelweek, deze week worden er door heel het land door vrijwilligers excursies gegeven. Ook me pa en ik dragen hier een steentje aan bij. Met een groep van 10 man achter ons aan lieten we alle mooie plekken en vogels zien die de Zouwe boezem te bieden heeft. De steltklutten (of volgens de bezoekers van de excursie ook wel mini ooievaars) waren nog steeds aanwezig, ditmaal zelfs met z'n 4e! Het leukste waren nog wel 2 poseleinhoenders die vanuit de rietkraag zo nu en dan een luidkeels riepen, erg leuk, me 2e ooit in de Waard!!

18-05-14 witvleugelstern

Gister was er in de op Nederwaard een heuse witvleugelstern gemeld. Helaas had ik toen niet de tijd om te kijken, dus besloot ik vandaag maar eens een poging te wagen. Na ruim een uur wachter bij de zwarte stern kolonie (is ook zeker geen straf) nog steeds geen witvleugel. Daarom ben ik samen met Samuel vd Nat naar de HBO gefietst, in de hoop dat de vogel hier zou foerageren. Dit blijk inderdaad het geval te zijn! Deze prachtige stern viel erg goed op door zijn zwarte lichaam en zijn spierwitte vleugels, kortom een pracht beest!


                                          Witvleugelstern

20-05-14 steltkluut en kerkuil.

Voor deze avond stond een bezoekje aan plas-dras Langenbroek met Bastiaan op het programma. Toen Bastiaan bij mij kwam, maakte hij me duidelijk dat ik me snel moest haasten, want er zat een steltkluut en rosse grutto op plas-dras Langenbroek. Als een malle streste onze jonge Bassie door, want rosse grutto telde voor hem nog als nieuwe waard soort. Helaas geen rosse grutto meer te bekennen. Gelukkig liet de steltkluut zich na enig geduld wel leuk zien! Blijft echt een fantastisch mooie soort!

                                          Steltkluut

Op de terugweg nog even de kerkuil op de bekende plek in Bleskensgraaf mee gepikt. De vogel broed hier in een schuur. En als je een poosje wacht zie je hem telkens in en uit vliegen met prooi om de jongen te voeren, erg gaaf gezicht als ze dan weer opeens op nog geen 2 meter over je hoofd scheren!

21-05-14 kwak.

In de middag werd er in de tuin van Piet van Meerkerk een kwak ontdekt. Helaas zat ik op school en had ik niet de mogelijkheid om even te kijken. Na schooltijd had ik ook nog eens een gesprek met me mentor. Gelukkig moest me moeder hier bij zijn, dus dat scheelde me weer een aardig fiets tochtje. Me ma was zo vriendelijk om op de terugweg nog even bij de tuin van Piet te stoppen. Als snel liep ik daar de apentrotse Piet tegen het lijf, die me de weg wees naar de kwak. En ja hoor, daar zat hij dan prachtig dichtbij op een futennest. Erg gaaf!!! Later in de avond nog een gegaan, omdat  Jefta hem dan ook nog als nieuwe soort kon opschrijven.




                                          Kwak

Wat is het toch een geweldig jaar voor de Alblasserwaard! Benieuwd wat er nog gaat komen.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten