zaterdag 10 mei 2014

Een onverwacht weerzien.

Voor vandaag was het weerbericht verder van lekker. Veel regen/wind, en weinig zon. Eerst was mijn plan voor vandaag om eer rondje te maken door de polder, maar toen Jacobs vader gisteren belde of ik met hun mee wilde, was het plan al snel omgegooid.

Meneer Molenaar was vrij, en wilde wel op pad. We moesten alleen even bedenken wat er met dit slechte weer nog redelijk goed vanuit de auto te doen was. Na het een en ander aan overleg kwamen we tot het besluit om richting de Hoek van Holland te gaan, om te zoeken of we de huiskraaien nog konden vinden. Het afschieten van deze vogels is helaas al begonnen, en de helft van de kraaien was al neergeknald. Maar goed, na mijn vorige bezoek in december had ik niet verwacht dat ik ooit nog eens de kans had om deze soort te zien.

Benieuwd wat de dag zou brengen kroop ik met mijn slaperige kop rond 8 uur uit bed. Na een goed bakkie koffie was die slaperige kop veranderd in een big smile en werden de spullen snel ingepakt.
Ik had geluk, het was nog droog, dus was er wel kans dat ik de boerenbond zonder natte kleding zou kunnen bereiken.

Rond 9 uur stapte ik (nog redelijk droog) bij de Molenaartjes in de auto. Hier kreeg ik het nieuws te horen dat voordat we naar de huiskraaien rijden, we eerst bij een kraanvogel in Haastrecht langs gingen. Nou ja, een kraanvogel zien is natuurlijk nooit verkeerd.
Toen we in Haastrecht aankwamen was het redelijk droog, dus konden we meteen uitstappen. Eerst bij een groot plas-dras stuk gekeken, hier kwamen we niet verder dan 2 oeverlopers en 3 lepelaars. Hierna het weiland aan de andere kant van de weg afgespeurd. Al snel was het hier raak, en had ik de kraanvogel ondanks de enorme afstand duidelijk in beeld. Nadat iedereen hem gezien had gekeken of we ergens anders konden parkeren, waar je iets dichterbij stond. Een stuk terug konden we een klein fietspad op, vanwaar we een aardig stuk dichterbij de vogel stonden. Ook hier stond hij aardig ver, maar door de scoop was de vogel wel erg mooi te zien, wat blijven het fraaie vogels! Leuk om deze soort een zo midden in de polder te zien.


                                          Kraanvogel

Het was ondertussen al weer aardig gaan regenen, wat het zicht ook niet bepaald verbeterde. Hoogste tijd om deze vogel te verlaten en de warme auto op te zoeken, en na wat drinken en een heerlijke stroopwafel verder te rijden naar de Hoek van Holland.

Hier aangekomen zijn we bij een van de bekende huiskraaiplekken gestopt. Na wat kraaien afspeuren geen huiskraai te vinden, dus zijn we maar weer de auto ingestapt om een stukje verder te gaan zoeken. Vanuit de rijdende auto zag ik opeens een slanke, kleine kraai met een lange snavel en vrij lange staart vliegen. Snel de auto omgekeerd een gaan kijken. En ja hoor, daar zat er een! Niet veel later ook een 2e! Super om deze mooie soort toch nog een te mogen zien, echt tegek!!!
Doordat de kraaien al heel wat familie heeft zien verdwijnen door een gratis voorraad lood, waren de vogels een stuk schuwer dan de vorige keer toen ik ze zag, en maar mooi ook!
Toen het begon te gieten zijn we snel weer de auto ingedoken en verder gereden. Ook hier vonden we nog eens 3 van deze mooi kraaien! Na wat geduld lieten de vogels zich goed bekijken, zolang we maar wel in de auto bleven.





                                          Huiskraai

Buiten deze geweldige Indische kraaien, zaten er ook een hoop zwarte kraaien, eksters en kauwen.


                                          Kauw

Omdat we zagen dat er hier in de buurt vaak geringde meeuwen zaten, hebben we een stuk verder bij zee ook maar een zak brood gehaald, en deze verkruimeld, en neergestrooid. Er kwamen veel meeuwen op af, maar helaas geen geringde. Wel zaten er nog 2 mooie regenwulpen op het grasveld.


                                          Kleine mantelmeeuw



                                                   Zilvermeeuwen

Het was al weer rond 1 uur, dus reden we weer richting Alblasserwaard. Omdat er op de Sophia de laatste tijd met enige regelmaat drieteenstrandlopers worden gezien, hoopte wij dat een van deze vogels de rivier zou oversteken. Daarom maar even Nieuwland gecheckt. Dit leverde niet meer dan het bekende paartje dodaars op.

Als laatst nog even plas-dras Langenbroek afgespeurd, in de hoop een temmincks strandloper of iets in die richting. Helaas kwamen we niet verder dan kleine en bontbekplevier en oeverlopers. Gisteren had ik hier nog een nieuwe soort voor de Alblasserwaard, namelijk 2 kleine strandlopers! Ook de temminck zat er gisteren. Eerder deze week had ik zelfs nog een nieuwe soort voor de Waard, dit keer in de vorm van 2 prachtige zilverplevier in zomerkleed! Kortom, leuk stelten weekje op de plas.
Omdat het weer begon te regenen reden we terug naar de Boerenbond. Na hier afgezet te zijn kon ik gelukkig tussen de buien door droog naar huis fietsen.
Rond kwart voor 3 was ik weer thuis, en werd het tijd om met me pa nog even wat inkopen te doen voor moederlief.

Ondanks de regen een geweldige dag gehad. Ondanks dat ik had verwacht de huiskraai nooit meer terug te zien, gelukkig toch nog een weerzien! Dit keer weer met een dubbel gevoel tegelijk, dit omdat je weet dat de helft al afgeschoten is, en de andere helft zeer waarschijnlijk spoedig zou volgen....... :( Maar ondanks dat was het ook nog even genieten om deze prachtige kraaiensoort nog eens te zien. En als mooie bonus natuurlijk de kraanvogel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten