maandag 26 mei 2014

Krekelzanger in Dordrecht!

Gisteren avond las ik op waarneming dat er in de Elzen bij Dordrecht een heuse krekelzanger gezien was! Deze soort ontbrak nog steeds op mijn levenslijst, dus was de drang om naar deze mooie soort te gaan best groot. Laat ik nou net het geluk hebben dat ik vandaag stage moest lopen, en dat mij stage bedrijf (natuur en vogelwacht Biesbosch) nou net in de Elzen licht!

Vanochtend de wekker een half uurtje vroeger gezet dan dat ik normaal op een stagedag doe. Dus zo zat ik rond 7 uur op de fiets richting Dordrecht. Onderweg zag ik nog een mooie slechtvalk die een kleine mantelmeeuw achterna zat, best wel lef dat zo'n valk een vogel die een stuk groter als hij zelf is achterna gaat!
Rond kwart voor 8 kwam ik aan in de Elzen, waar ik samen met Arie Kolders het gebied in liep. Een keer goed luisteren en de krekelzanger was binnen! Soort 289 is dus een feit!
De vogel liet zich duidelijk horen, alleen zien ging wat minder makkelijk. In de 3 kwartier dat ik hier gestaan heb de vogel maar een keer gezien. Maar ach, niks te klagen!

Enthousiast van deze gave vogel kwam ik rond half 9 aan op stage, waar ik natuurlijk heel de dag met een glimlach van oor tot oor aan het werk was :D

                                          Krekelzanger

Na een bunker omgetoverd te hebben tot een vleermuisbunker mocht ik al om 3 uur weg. Omdat ik nog tijd zat had, besloot ik nog even te kijken bij de krekelzanger.
Bij aankomst hoorde familie van Zanten en ik de krekel met veren en een snavel knetters hard vanuit het riet blèren! Klik hier voor een geluidsopname die ik met me mobiel heb gemaakt.

Ruim anderhalf uur lang heb ik me weten te vermaken lang het pad bij de krekelzanger. De vogel was een groot deel van de tijd niet in beeld, en als hij in beeld zat was het meestal toch vrij ver. Toen ik op het punt stond om te gaan, hoorde ik opeens op een paar meter naast me een krekelachtig geratel. En ja hoor, daar zat hij dan, vlak voor me in een wilg!


                                          Krekelzanger

De vogel liet zich nu echt van zijn mooiste kant zien en horen! Wat is het trouwens een tegek geluid wat deze zanger produceert! Ook klonken vanuit het riet nog een aantal bosrietzangers, en kwam van de kruinen van de elzen zo nu en dan een melodieus gejodel dat afkomstig was van 2 wielewalen.
Na zijn optreden in de wilg koos de vogel voor een after party tussen het riet! Ook hier liet de vogel zich in verschillende poses prachtig bekijken! Helaas was het licht niet optimaal, wat ook de foto's terug te zien is. Maar ik heb natuurlijk helemaal niets te klagen!





                                          Krekelzanger

Toen de vogel weer naar achter vloog, stapte ik shakend van deze super waarneming op de fiets richting huis. Langs de spoorlijn kwam ik nog 4 bosrietzangers, waarvan een zich leuk liet zien.


                                          Bosrietzanger

Met zo'n krekelzanger op zak was dit een heerlijke stage dag, nog nooit zo vrolijk geweest op stage ;) En natuurlijk is het helemaal mooi omdat dit nog een lifer betrof!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten