donderdag 8 mei 2014

Roodstuitzwaluw

Soms heb je van die dagen dat je vrij bent, en het weer te slecht is om een rondje te fietsen, je thuis niks te doen hebt en je al het schoolwerk al klaar hebt. Vandaag had ook ik zo'n dag.
Net toen ik me eens zat te bedenken. kwam de oplossing uit zich zelf, want rond een uur of 1 klonk kwam er het bekende fluitseintje uit mijn mobiel. Na hem opgestart te hebben zag ik een bericht van Cornelis Fokker, met daarin de vraag of ik mee naar de roodstuitzwaluw wilde gaan. Toen was het vervelen meteen over!

Zo stond ik dan na een nat fietstochtje op de carpool in Papendrecht, waar ik bij Cornelis in de auto stapte. De tomtom stond ingesteld op het Vogelmeer in Zuid-Kennemerland. En na een kleine anderhalf uur rijden stonden we dan op de parkeerplaats tussen de duinen. De regen viel nog steeds met bakken uit de lucht. Normaal zou ik niet zo blij mee zijn, maar vandaag was een uitzondering. Zonder die harde wind en regenbuien zou de roodstuitzwaluw hier nooit hebben gezeten, maar zou hij gewoon doorgevlogen zijn.

Na een korte wandeling kwamen we uit bij het Vogelmeer, en o wat waren we blij toen we zagen dat er een kijkhut stond waar je in kon schuilen. In de hut hoorde we van andere vogelaars dat de vogel regelmatig te zien was tussen de honderden huis/boeren/gierzwaluwen. Dus werd het zoeken. Ik zette de kijker voor mijn ogen, en de eerste zwaluw die door me beeld vloog was meteen de roodstuit!!! Mijn 287 soort was weer binnen! De vogel vloog een aantal keren prachtig dichtbij langs de hut, en liet zich door iedereen mooi bekijken! Echt een prachtige vogel!
De vogel was na een aantal showrondjes weer verdwenen. Dit gaf mij mooi even de tijd om het meer af te speuren. Al snel vond ik de 2 hier al eerder gemelde stelkluten, die zich ondanks enige afstand nog leuk lieten zien! Blijft ook een erg mooie en leuke soort! Voor de rest zwommen er nog een aantal tafeleenden en 7 geoorde futen! Vooral de laatstgenoemde soort liet zich zo nu en dan prachtig zien en ook zelfs horen!






                                          Geoorde futen

De roodstuitzwaluw liet zich zo nu en dan ondanks weer zien, niet zo dichtbij als eerst, maar wel mooi! De vogel viel met zijn rode stuit en lichtelijk oranje buik aardig goed op tussen zijn honderden neven en nichten!

Na ruim een uur van deze bijzonder fraaie zwaluw en de andere mooie dingen genoten te hebben weer de regen in gegaan richting de auto. Onder het lopen nog wat gezocht naar plantjes, dit leverde duinreigersbek, veldhondstong, lathyruswikke en gewone salemondszegel op. Ook leuk waren 2 nachtegalen en een sprinkhaanzanger die ondanks het hondenweer alsnog dapper door zongen! Een altijd leuke bijvangst was een mooie tapuit, die als een verzopen kat onder een bankje zat.

Op de terugweg nog redelijk wat file gehad. En wat doe je als je je verveeld in de file? Planten in de berm kijken! Tja, eigenlijk best een leuke bezigheid als je toch zo goed als stil staat op de snelweg.
Rond half 7 stond ik weer op de carpool, en kon de weg naar huis weer beginnen.

Weer een prachtige middag geweest, met natuurlijk als knaller de roodstuitzwaluw, maar ook leuke dingen als steltkluut en geoorde fuut!

Cornelis, hartelijk dank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten