vrijdag 3 mei 2013

Alblasserbos met o.a. oranjetipjes.

Toen ik tussen de middag van Bastiaan hoorde dat in het Alblasserbos van Oud-Alblas veel oranjetipjes vlogen, ben ik samen met Jefta meteen op de fiets gesprongen.
Bij aankomst werden we meteen al begroed door een luid zingende tuinfluiter.

                                                                                                         Tuinfluiter

Toen we Bastiaan en Patrick tegen kwamen, hoorde we meteen al mooie verhalen oven een landkaartje en oranjetipjes die zij net gefotografeerd hadden. Dat klonk goed, dus de camera uit mijn tas getovert en maar eens op zoek gegaan.
Oranjetipjes waren er in vrij groot aantal, maar veel zin in zitten hadden ze niet. Toen ik bezig was met het volgen van een oranjetipje, hoorde ik Jefta opeens 'landkaartje' roepen. Gewapend met mijn 300mm toeter liep ik richting hem toe, en ja hoor daar zat het prachtige vlindertje.

                                                                                                       Landkaartje

Nadat het vlindertje weer weg was gevlogen, ben ik me weer richten op de oranjetipjes. Maar helaas hadden de vlinders waarschijnlijk een hekel aan mij, want ze namen geen moment de tijd om even te zitten. Maar onder het zoeken vloog er nog wel een mooie vuurjuffer voor me langs, en zaten er nog 2 wolzwevers op de bloemen.


                                                                                                      Wolzwevers
Toen we alles op de foto gezet hadden, waren we van plan om maar eens richting Alblasserbos van Papendrecht te gaan. Maar helaas werden we tegen gehouden door de lekke band van Patrick.
Hij kon niet verder, en moest dus opgehaalt worden. Na veel (nuttelose) telefoontjes naar verschillende ouders hebben we op hoop van zegen 1888 gebeld, en werden we doorverbonden naar de grootouders van Patrick, die hem op kwamen halen. Ondertussen zijn Bastiaan, Jefta en ik eindelijk richting het bos van Papendrecht gegaan.
In de heemtuin kwamen we Gerard Roest nog tegen, die net als ons aan't fotograferen was. Samen met hem zijn we het bos in gegaan, opzoek naar vlinders. Een klein geadert witje nam mooi de tijd voor foto's.


                                                                                           Klein geadert witje

Een stukje verderop kwamen we een oranjetipje tegen, die zich ook nog een prachtig liet fotograferen. Gerard hat veel tips voor ons, over hoe we het best de vlinders op de foto konden zetten. De tips waren zeer nuttig, en konden we meteen in de praktijk uitvoeren!






                                                                                                         Oranjetipje

Na dit prachtige vlindertje een half uur lang gevolgd te hebben, zijn we met een bijna volle geheugenkaard rinting huis gereden.
Al met al al een prachtig dagje, met mooie foto's, die ik mede dankzij de goede tips van Gerard heb kunnen maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten