woensdag 15 mei 2013

Voorjaar rond het huis.

Deze week heb ik examen, veel leren dus, en weinig vogelen. Maar om soms ff lekker wat frissen lucht te krijgen, maak ik eigenlijk iedere dag ff een rondje rond me huis en de boerderij.
Aan de vogels is het deze week zeker niet saai, zo zijn ook de eerste 2 grauwe vliegenvangers en de eerste spotvogel weer in me tuin geariveerd.
De wat latere zomergasten zijn nu dus ook aangekomen, maar ondertussen hebben de standvogels al jongen.
Zo heerst er een geboorten golf aan jonge vogel rond het huis, waaroner: 1 nest met 7 jonge meerkoeten, 5 jongen wilde eenden, 7 jongen huismussen, eens nest met jonge spreeuwen als ieder jaar hebben de kauwen in de uilenkast bij mij thuis ook weer jongen.



Hier bovon een foto van een jonge huismus, en een drukke moeder. De ouders van dezwe mussen hebben geen moment rust, ze moeten heel de dag door met insecten vangen voor hun nooi genoeg gevulde jongen.
Buiten de huismus is ook de ringmus aan het broeden gegaan, en dat in me eigen tuin!!!

We strooien bijna dagelijks haren van onze ruiende hond in de tuin. Dit is een magneet voor broedvogels. Zo zien we iederen dag de heggenmus, kool en pimpelmees met een grote pluk witte hondenvacht heen en weer vliegen.
Ik probeer de vogels te volgen naar hun nest, hierdoor heb ik 1 heggenmus nest, 2 koolmees nesten en 1 pimpelmezen nest in mijn tuin kunnen ontdekken!

Nu eens even iets heel anders al vogels, namelijk planten. Omdat ik mijn natuurkennes wil verbreden, probeer ik van iedere soortgroep iets te leren.
Zo ben ik nu dus ook bezig met het determineren van planten bij mij in de berm. Aan de hand van een simpel boekje probeer ik de bloemen op naam te brengen. Op die manier heb ik al een paar bloemensoorten weten te determineren.

                                                  Smalle of ook wel vergeten wikke
                                                                      Gewone duiverkervel
                                                                                    Robertskruid
                                                                        Zachte ooievaarsbek
                                                                                   Witte krodde
                                                                                  Gewone raket

Als ik een plant niet kan determiner aan de hand van mijn gids, zet ik ze op het forum.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten