vrijdag 17 mei 2013

Zwarte wouw en grauwe kiek.

Vandaag was ik al rond kwart voor 10 klaar met me examen. Voordat ik naar school ging had ik al mijn kijker en camera in me tas gedaan, om direct na het examen door de polder in te gaan. Toen ik dan eindelijk klaar was, stapte ik meteen op de fiets met het idee, hopa zomervakantie. Ik werd nog even gouw uitgezwaait door een spotvogel voor school. Eerst ff Joas opgepikt, en samen door naar Langebroek.
Toen we net vanaf de Zeemansweg de Geerweg opgingen, zag ik in me ooghoeken al een rover vliegen. Maar de vogel al gouw gelaten voor wat het was. Tot dat de vogel net over ons heen vloog en het een zwarte wouw bleek te zijn!!!!
Zo snel als maar kan allebij de camera's uit de tas halen en klikken. De vogel vloog laag over het weiland, en werd meteen al achtervolgd door agresieve grutto's en kieviten. Alsof dit nog niet genoeg was ging de vogel daarna nog een prachtig op een paaltje zitten, alsof hij modellenwerk heeft gestudeerd!
De mensen die langs fietsten dachten dat ze midden in een schietpartij zaten, maar nee het waren onze camera's die achter elkaar doorschoten :)
Na een minuut of 5 werd de vogel ruw verstoort door een kievit die zich er weer eens even mee moest bemoeien. De vogel was waarschijnlijk een vrouwtje, want volgens mij had hij geen ballen, want hij liet zich ook nog eens wegjagen door zijn miezerige kievit :)
De vogel vloog hierna nog een paar keer rond, en wij zijn maar weer (vol adrealine) verder richting de plas gegaan. Wat een gaaf beest!!!
Helaas was mijn beltegoed wel op, dus kon ik de vogel niet door smsen :(


                                                                                   Zwarte wouw

Op de plas de boel maar eens goed afgespeurt voor temmink's strandloper, maar helaas zonder resultaat. Er zat nog wel een overloeper, kleine plevier, en een groepje wulpen. Toen we net vanplan waren om weg te rijden, kwamen we nog een vogelaar tegen.
Deze man was zo vriendelijk om mij even zijn mobiel uittelen, zodat ik Hendrik-Jan kon bellen, en de zwarte wouw alsnog over het sms systeem kon gaan.
Omdat de wouw nog ergens rond moest hangen ging ik toch nog maar ff op de Donk kieke. Helaas moest ons druk man Joas weer eens aant werk, en moes ik de reis dus zielig en  alleen vervolgen.
Op de donk zongen er nog 4 spotvogels en een grauwe vliegenvanger. Ook de ringmussen waren al weer druk bezig met hun nesten.
Toen ik bijna bij de Donkse brug was zag ik opeens ver op het weiland een rover vliegen, dit was de zwarte wouw weer. Helaas veel te ver voor mooie foto's, maar ja hij zat er gelukkig nog wel.
Toen ik ff achterom keek zag ik opeens een kiek aankomen. Meteen me kijker er opgezet, meteen was het duidelijk da ik een grauwe kiekendief vrouw vol in beeld had. Alsof een zwarte wouw nog niet genoeg was :)
De vogel vloog telkens laag over het riet heen en weer. Omdat ik de vogel graag op de foto wou hebben, ben ik op mijn hurken achter een bosje gaan zitten.
Dat was een wijs idee, want de vogel vloog niet veel later op een paar meter langs me heen, en ging vervolgens de boezem over richtign de Donk, waar hij werd belaagd door agresiefe grutto en kievit ouders. Helaas was het licht slecht, dus zijn de foto's vrij donker, maar ja ben er zeker niet ontevreden over. Wat was dit ook een gaaf beest!!!




                                                                        Grauwen kiekendief

Bijna in shock ging ik verder richting de natuurstrook. Dit leverde zeer weinig op. Maar je ik leefde met een prachtige zwarte wouw en een grauwe kiek toch in een droombeeld, en zag niet alles meer even helder :)
Toen ik bij de Zijdebrug al weer aardig uit mijn droomwereld was gekomen, ben ik maar verder richting plasdras Oud-Alblas gegaan. Langs de boezem kwam ik opeens een opvallende boerenzwaluw tegen. De buik van deze vogel was helemaal roestkleurig. Helaas kon ik dit apparte verschijnsel niet echt goed vastleggen, maar je het zien was al genoeg.
Toen ik de vogel toch nog maar eens op de foto probeerde te zetten, vloog er opeens een kluut over. Leuk, de vogel werd (zoals we onderand wel weer gewen zijn) door een grutto achternagezeten.

                                                                                                Kluut

Op de plas zat buiten het normalen niks. Maar een stukje verderop kwam liep er nog een mooie lepelaar langs de slootkant.

                                                                                           Lepelaar

Op het Ortolaantje zat er buiten het ongedierte in de vorm van 2 jackrassel met een grote bek niets.
Omdat ik eigenlijk de wielewaal nog op de jaarlijs wil zetten, ben ik maar naar het Alblasserbos van Oud-Alblas geweest. Ik was nog maar net goed en wel in het bos, en de wielewaal liet zich al horen, al weer nummer 219 voor op de jaarlijst.
Verder zongen er nog wat spotvogels, tuinfluiters, zwartkoppen, grauwe vlieg, grasmus en 2 kleien karrekieten.
Ondertussen was het al weer bogonnen met regenen, dus maar weer op huis aangegaan. Waar ik me moeder kon vervelen met mij grootse verhalen van alles wat ik had gezien :)

Ps. voor betere foto's van de zwarte wouw, zie http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/76101658?_popup=1 foto's zijn van Joas Sluimer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten