woensdag 15 mei 2013

Grauwe kiekendief

Toen ik afgelopen zondag 12-05 aan het leren voor me examen was, kreeg ik opeens een sms je binnen. Met het idee, wie verstoort me nu weer onder het leren opende ik het smsje open. Opeens zag ik 3111 staan, oei spannend om welke soort zou het gaan!
Toen ik het smsje opende kreeg ik opeens bijna een hartverzakking, want er stond "een vrij zekere vrouw steppe kiek tp Geerweg t.h.v. eendenkooi" uit reflect greep ik meteen me kijken en camera. Snel me broertje ingelicht, die presies het zelfde deed :)
Toen we bijna op de fiets gesprongen waren, vroeg onze verbaaste moeder vanwaar we al die haast hadden.
Ik had  me ma ze snel mogelijk uitgelegd. En toen kwamen de magische waarden ''ik wil jullie wel brengen" !!! Ach wat een schat die moeder :)
Dus zij snel de sleutels gepakt, en koers richting polder langebroek gezet. Daar aangekomen zagen we meteen de trotse ondekker Piet van Meerkerk. Hij wees ons de  vogel meteen aan.
De vogel vloog over de weilanden, helaas lande hij ook vrijwel meteen.
Me broetje had hem nog niet gezien, en omdat ik de vogel ook nog wel beter wou zien hebben we me moeder vriendelijk gevraagd of zo nog even wou  wachten.
Ondertussen stroomde de vogelaars langzaam bij ons aan. De vogel was helaas nog steeds niet in beeld, maar de plek waar de vogel zat was niet moeilijk te vinden. Dit kwam doordat de een na de andere weidevogel boven boven de kiekendief hing.
Zo nu en dan zag je wel even gouw een vleugel na boven komen, die de aanvallende kieviten weg sloeg.
Na ongeveer 10 minuten zitten, had de vogel onderand wel genoeg van alle aanvallen. En vloog op. Nu was de vogel prachtig te zien, en werd agtervolgd door een hele kudden van weidevogels.
Iedereen kon de vogel nu goed bekijken, maar na wat overleggen en de gids er bij gehaald te hebben, kwamen we erachter dat dit niet op een steppe maar om een vrouwtje grauwe kiekendief ging.


                                                               Grauwe kiekendief vrouw
Helaas steppe, maar ja een grauwe kiekendief is evengoed een prachtige vogel, en ook een nieuwe jaar en waardsoort voor mij!!! Na de vogel nog een poosje bewonder te hebben, zijn we richting huis gegaan. Thuis kon ik meteen weer de schoolboeken in, maar ja nog ff een weekje volhouden, en dan vakantie!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten