donderdag 23 mei 2013

Overal Grutto's

Omdat het vandaag eindelijk weer eens mooi weer was, ben ik vanmiddag maar even een rondje in de polder gaan maken.
Als eerst maar een op plas dras Oud-alblas gekeken. Dit leverde nog een mooie groenpootruiter op. Ook was een overvliegende lepelaar het noemen waard. Richting de Zijdebrug zaten veel ganzenkuikens.

                                                                                    Grauwe gans
Hierna ben ik nog even aan het begin van de Natuurstrook geweest, om te kijken of er nog wat in de plasjes zat. Dit leverde veel grutto's, kieviten en scholekster op, die druk bezig waren met het verdedigen van het nest. Toen ik dit een rustig zat te bekijken, vloog er opeens een apparte eend vanuit polder Langebroek op me af. Me kijker er even opgezet, en na goed kijken bleek het een casarca te zijn, leuk! De vogel vloog redelijk ver weg, maar toch nog 2 bewijsplaatjes kunnen maken.


                                                                                            Casarca

De vogel vloog richting polder Kortebroek, dus ben ik daar maar eens een kijkje gaan nemen. Helaas de vogel niet meer gevonden. Hier zaten ook weer veel grutto's, die zich nog eens prachtig lieten bekijken en fotograferen.
Na een halfuurtje rustig gezeten te hebben, kon ik nog aardige foto's maken! Het is echt geweldig om het gedrag van deze vogels te volgen.






                                                                                            Grutto's

Na de vogels goed op de plaat te hebben, ben ik maar verder naar de Donk gegaan. Hier zongen nog een aantal spotvogels, en hadden al enkele ringmussen jongen.
Op plas dras Langebroek was het buiten alle grutto's erg rustig. Een aanwezige blauwe reiger liet zich ook nog eens aardig op de foto zetten.


                                                                                  Blauwe reiger

Hierna weer eens op huis gegaan. Maar het was weer eens heerlijk in de polder!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten