zondag 19 oktober 2014

Blonde ruiter!!!

Gisteren middag werd er opeens een blonde ruiter gemeld op de Maasvlakte. Hier zat de vogel op een droog veld, wat mij eigenlijk wel verbaasde. Zelf had ik deze soort meer verwacht langs water. Helaas was er voor mij geen mogelijkheid om de vogel te twitchen, dus was het maar hopen dat hij bleef zitten. Later op de middag kwam de melding dat de vogel was opgejaagd door een sperwer, en niet meer terug was gevonden. Daar ging mijn hoop dan.....

Toen ik vandaag na kerktijd zag dat de vogel weer gezien was meteen aan mijn ouders gevraagd of ze het een idee vonden om naar de Maasvlakte te gaan. Me moeder is dan niet echt van het vogelen, maar lekker uitwaaien vindt ze heerlijk, dus stemde zij ook voor.
Zo gezegd, zo gedaan. Aangekomen op de Maasvlakte zagen we meteen al een groep fotografen op hun buik liggen, daar moest hij dus zitten!
De auto werd voor de Stuifdijk geparkeerd, waarna we koers zetten richting het blondje. Onderweg even stop gezet voor een fraaie smelleken, die zich mooi liet bekijken!

                                          Smelleken

Toen we dichter bij de kudde fotografen kwamen was het speuren naar de vogel. Ik zocht zo'n 10 meter voor de menigte, maar zag niks. Tot dat ik de vogel op 3 meter voor een fotograaf zag lopen! Bizar, wat zat hij dichtbij!
Voorzichtig sloot ik al tijgerend bij de groep aan, waarna ik dit prachtige Amerikaanse ruitertje op soms nog geen 2 meter voor me in de lens kreeg!!! Wat een ongelofelijk gaaf, klein en prachtig vogeltje!!!





                                          Blonde ruiter

Het leek wel of het vogeltje ons gewoon helemaal niet zag. Echt bizar dat hij zich gewoon helemaal niks aantrekt van de fotografen. Omringd door teletoetters loopt de vogel telkens zijn rondje door het kringetje van de bewonderaars, en gunt zo iedereen wat leuke plaatjes!





                                          Blonde ruiter

Na een hele poos met een open mond van verbazing van deze fenomenale vogel genoten te hebben weer verder gegaan. Rond de Stuifdijk was het erg rustig, maar een mooie beflijster was het noemen dan nog wel waart!

Een bezoekje aan de Westplaat leverde nog goudvink, kleine barmsijs, vuurgoudhaan, pijlstaarten en zeewolfsmelk op.

                                          Zeewolfsmelk

Al met al weer een heerlijk middagje! Met een ongekend gave blonde ruiter als lifer. En ook gewoon gezellig met de familie.

2 opmerkingen:

  1. We hebben elkaar misschien net gemist, Jonathan. Ook ik ben zondagochtend na kerktijd afgereisd naar de Maasvlakte om de Blonde Ruiter te bekijken. Ik heb de vogel net als jij van heel dichtbij kunnen bekijken en kunnen fotograferen. Een paar van mijn foto's staan op Birdpix. Het was inderdaad genieten.

    Groet,

    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je daar ook niet gezien. Foto's wel voorbij zien komen op birdpix, er gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen