woensdag 15 oktober 2014

Roodkeelpieper!

Afgelopen maandag ontdekte Cornelis Fokker een ware roodkeelpieper in de Crezéepolder bij Ridderkerk. De vogel zat daar ter plaatsen, wat voor deze schaarse soort helemaal bijzonder is. Helaas had ik deze dag geen tijd om naar deze lifer ter gaan. Er zat niks anders op dan hopen.
Dinsdag was de vogel tot mijn grote verbazing nog steeds aanwezig. Maar helaas kon ik ook nu niet.....

Na vandaag een mooie en zonnige dag gehad te hebben, leek mij dat de roodkeel hem nou toch wel echt gepeerd zal zijn. Maar toen ik na een dagje zwoegen en zweten op de spoorzone in Gouda op waarneming keek, zag ik tot mijn verbazing dat hij er nog steeds zat.
Snel Arie-Willem een berichtje gestuurd, waarvoor de vogel ook nog een lifer was. Ongeveer 5 minuten na antwoord trapte ik op vol gas met kijker om de nek richting Oud-Alblas.
Na Arie-Willem opgepikt te hebben richting Ridderkerk gereden.
Voor mij is bijna alles buiten de vertrouwde Alblasserwaard een onbekende wereld. Maar gelukkig is Arie-Willem een man met een kennis van de buitenwereld. Zonder enige moeite en alsof hij dit dagelijks fietste, koerste hij ons zo op de plaats delict.

Hier aangekomen zagen we al snel Laurens vd Padt lopen, die ons de juiste locatie liet zien. De vogel zat blijkbaar alleen maar op het grasveldje dat tussen de ruigte in lag. Mooi om te weten, wand zelf zouden we waarschijnlijk eerst alle andere ruige stukken afstruinen.
Samen met Laurens en een andere vogelaars struinde we het veldje af. Na een aantal graspiepers klonk er ineens een schel piepertje, roodkeelpieper!!! En zo was soort 297 al weer een feit! De vogel dook een stukje verder weer in het zelfde veld, dus ging onze drijfjacht verder. Het duurde dan ook niet lang of de vogel vloog weer vlak voor onze voeten op, riep een paar keer, vloog wat rondjes en dook daarna het veld. weer in. Voor een geluidsopname zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/89215096
Dit zelfde liedje speelde zich nog 2x af, waarna we dik tevreden met weer een mooie lifer erbij weer richting Alblasserwaard fietsten.

Een kort bezoek aan Nieuwland leverde op wat merels, rietgorzen en snaterwippen niet veel noemenswaardigs op.

Nadat Arie-Willem afsloeg naar zijn huis, kon ik het niet laten om toch nog eventjes bij de steenuilen te gaan kijken. Nadat ik een aantal keer de steenuil na had gedaan (ja ik spreek idd steenuils) kreeg ik al snel van 4 kanten reactie. Wat een gezelligheid toch, ff een beetje bij lullen :)
Blijft gaaf om deze kleine uitjes die vergeleken met hun grote toch wel een aardige herrie maken te horen. Ook leuk waren 2 steenuiltjes die elkaar telkens achterna zaten.
Voor aardige opnames zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/89215095

Op de terugweg nog 3 locaties van kerkuilen bezocht. Op alle 3 de locaties succes, en in het totaal 4 uilen gezien. Op 1 van de locaties vlogen 2 kerkuilen rondom de schuur, en kon je de kleuren mooi zien in het licht van de straatlantaarns, gaaf! Op de andere 2 vlogen de uilen net een paar cm boven mij hoofd uit de schuur, waarna ze gingen jagen tussen de stallen en schuren. Wat blijven het toch een gave beesten!

Met een roodkeelpieper als lifer, weer een prachtige avond gehad. En met de uilen erbij ook nog eens een geweldig toetje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten