zondag 12 oktober 2014

Mooi vogelweekend in de Alblasserwaard!

Afgelopen week was er veel activiteit in vogeltrek. Helaas had ik deze week geen dagen vrij, waardoor trektellen er niet in zat. Wel was ik op stage heel de dag buiten en pikte ik zo nu en dan leuke dingen als goudplevier, zwarte ruiters, een late koekoek, sijzen en als klapper een bladkoning mee, die zo explosief als een boven net boven me in een kastanje riep. Voor mij pas de 2e x bladkoning, waarvan beide in de Waard! Voor de waarneming en een geluidsopname zie: http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/89059365

Maar goed, voor vandaag waren de weersvoorspellingen erg mooi, en beloofde haast wel een goeie vogeltrek. Vandaag alleen niet trektellen op Kinderdijk, maar bij de Gasunie. Samen met Corné Stam en ik gaven als ware geleerden les in de ornithologie, en dan in het kader van trektellen aan de kinderen van de Speurkids, dit is de jeugdclub van de NVWA. Na een mooi verhaal van Corné waarin de kinderen vol verwondering de theoretische kant van het trektellen hadden geleerd, was het tijd van praktijk. 
Op het terrein van de Gasunie verdeelde we de groep van 20 kinderen in 2e, en namen Corné en ik allebei een deel op sleeptouw. 

Het vloog goed, maar het viel niet mee om die kinderen in 1,2,3 te leren hoe je soorten herkent. Om de paar seconden kreeg vragen als, wat vliegt daar?, is dat een zilverreiger, trekt die vogel? om de oren. Ook moest je soms wel 5 keer uitleggen dat een groepje van 7 nijlganzen in het weiland niet op doortrek waren. Man, man, man, je kreeg al bijna spontaan grijze haren van. Maar er was hoop!  In de loop van de ochtend kregen een aantal het door, en wisten al vrij snel een vink en een graspieper in vlucht te onderscheiden, en het verschil tussen kol en grauwe gans in vlucht. Voor de vogelaar een makkie, maar voor een paar kinderen die net voort eerst vogelen, zeg ik petje af! Helemaal bijzonder als je je bedankt dat ze eerst niet eens wisten dat er iets van een graspieper bestond.
Het vloog lekker, met grote aantallen kolganzen, vinken, sijzen, veldleeuweriken, graspiepers en aardig wat witte kwikken. 
Toen ik de omgeving afspeurde vloog er opeens een aparte vogel in beeld, het eerste wat opviel was de zeer diep golvende vlucht. De vlucht in combinatie met een formaat iet groter als zanglijster, redelijk stompe vleugels en lange staart kon maar een ding betekenden, KLAPEKSTER!!!!! Snel een harde gil naar Corné, maar helaas kon hij de vogel niet meer vinden. Maar tjonge, wat gaaf! Voor mij meteen een nieuwe Alblasserwaard soort! Al de kinderen in mijn groepje zagen hem ook, althans, dachten ze..... De een zag hem link, de ander rechts, een ander zag hem een andere kant op vliegen, maar goed, zij hebben er een gezien hoor ;)

Rond een uur of 12 bliezen we er een eind aan en liepen terug naar het streek natuurcentrum. Op de parkeerplaats hoorden we opeens een kleine bonte specht vanuit het bos roepen, leuk! In de Alblasserwaard toch een zeldzame soort, en tevens een nieuwe voor me Waard jaarlijst.

Het was de bedoeling dat ik na de club mijn watervogeltelgebied zou gaan tellen. Helaas bracht een enorme regenbui daar verandering in. Een blik op de buienradar leerde me dat er de komende uren ook geen verandering in zou komen. Bijna zwaar depressief fietste ik onder een donkere strakgrijze lucht, en een nat pak richting huis.

Rond half 4 werd het dan toch droog, dus meteen met een hupje van blijdschap de fiets opgesprongen en het gebied geteld. Dit leverde nog 3 steenuilen, keep op Alblasserwaardse jaarlijst, kerkuil, redelijke aantallen reigers, behoorlijk wat meerkoeten en smienten op! Die steenuilen blijven in mijn ogen toch prachtige vogels! De zondag 12 okt  nog eens voor de steenuilen apart gegaan. Hieronder wat foto's die ik heb gemaakt van deze kleine uiltjes.









Opvallend was ook een dodaars die in een smal slootje in polder Wijngaarden zat, nou niet echt een plek waar je hem zou verwachten!




                                                        Dodaars

Met dank voor de hulp van Arie-Willem in het totaal 68 soorten en 3433 vogels weten te vinden deze telling, niet slecht als je bedenkt dat het nog maar oktober is, en de grote aantallen nog moeten komen!

Van een bewoner in de straat kreeg ik te horen dat hij bosuilen in de tuin had zitten, en dat ik welkom was om te kijken. Bosuilen heb ik nog maar weinig overdag gezien, dus besloten Jefta en ik zondagmiddag nog even langs te gaan. Het was even zoeken, maar uiteindelijk 2 bosuilen kunnen vinden. Tussen de bladeren door hielden ze ons met hun grote zwarte kraalogen goed in de gaten, echt prachtig!


                                          Bosuil

Een paar weken terug met stage ook 2 bosuilen gezien. Deze zaten echter in een schuur, wat natuurlijk ook een prachtig gezicht was!




                                          Bosuil

In de schemer nog bij een oude schuur geweest, waarvan ik wist dat hier een kerkuil zat. Meteen bij aankomst vloog de vogel door de donkre schuur heen, waarna hij naar buiten vloog. Met wat geduld kwam de vogel weer terug, waarna hij prachtig tussen de schuren en over de ruigte veldjes heen scheerde, echt een prachtig gezicht om zo'n witte uil in de schemer op een oude mysterieus terrein te zien vliegen! Je zou bijna een spookachtig idee krijgen ;)
Dit is tevens ook al de 3e uilensoort dit weekend, niet gek!

Al met al een prachtig weekend met klapekster als nieuwe soort voor de Alblasserwaard, een leuke watervogeltelling en prachtige uilen! Zo zie je maar weer, terwijl bijna heel vogelend Nederland op Texel zit, kan je ook gewoon in je eigen omgeving een prachtig weekend hebben!!! Noord, Oost, Zuid en West, Alblasserwaard is het best ;)
Met bladkoning, zwarte mees, keep, klapekster en kleine bonte specht in de afgelopen week is mijn Alblasserwaardse jaarlijst al weer opgelopen naar 176 gestegen, wat betekend dat ik mijn record  van 170 heb ingehaald!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten