vrijdag 19 april 2013

Brabantse Biesbosch

Vandaag ben ik met mijn opa een heerlijk middagie in de Brabantse biesbosch geweest.
Het plan was om te fietsen, maar door het natte weer zijn we toch maar in de auto gestapt.
Onderweg naar werkendam kon ik meten al een boomvalk op mijn jaarlijst zetten.
Het was net gestopt met regenen toen we uit de auto stapte om te kijken wat er te zien was bij het kijkpunt op polder hardenhoek. We werden meteen welkom geheten door een enorm aantal oeverzwaluwen en zingende rietzangers en blauwborsten, ook mijn eerste sprinkhaanzanger snorde nog wat op de achtergrond.

                                            Oeverzwaluwen.

Op weg naar de kijktoren zagen we al een gierzwaluw en en groep van geschat 30 gele kwistaarten die samen met 3 veldleeuwerikken langs het pad zaten. Bij het torentje aangekomen zagen we al gouw een rietzanger die luidkeels zat te zingen.


Ook zaten in de braam struikjes achter ons 5tjiftjafies, 1 fitis, 2 kneutjes en mijn eerste 2 grasmussen van het jaar.


Op de punt ben ik maar een gaan zitten om de plas een nouwkeurig af te speuren, helaas leverde dit door het hoge water niet meer dan een groep van rond de 35 kluten op. Toen we net op het punt stonden om weer een richting de auto te gaan lande er opeens 2 oeverlopers voor ons, leuk want dit zijn mijn eerste van het jaar.



Op weg naar de auto vloog er nog een gierzwaluw over ons heen, en zagen we nog 3 zwarte sterns over de plas naar het Noorden vliegen. Toen we net de in wouden stappen hoorde we een baardmannetje roepen. Maar helaas liet de vogel zich niet zien.
Met een bammetje in de mond reden we langzaam richtig de Deeneplaatweg om te kijken of daar nog zangetjes aanwezig waren.
Dit was een goede keuze want we hadden in het totaal 4 gekraagde roodstaarten, 6 rietzangers, 5 zwartkoppen, 4 nachtegalen, 1 snor, 3 blauwborsten en 3 roodborst tapuiten gezien en gehoord!!!

 

Na al dit moois besloten we nog om even een kijkje bij de Pannekoek te nemen. Toen we de auto net langs de weg wilde zetten, zagen we nog 2 andere vogelaars met kijken en scoop omhoog turen. Dit maakte vooral mij even nieuwschierig, dus richt ik me kijker omhoog en zag al vrij snel een prachtige rode wouw door mijn beeld vliegen, leuk! Na de vogel gevolgd te hebben tot hij bijna uit het zicht was zijn we maar eens uit de auto gestapt om een rondje te lopen. Dit rondje leverde nog mijn eerst paapje van het jaar, nachtgelalen, gekraagde roodstaarten, grasmussen, zwartkoppen, cetti's zangers, groenpootruiters en nog een paartje matkoppen.
Terug in de auto zetten we koers richting de Petrusplaat. Na net uit de auto gestapt te zijn, hoorde we meteen al een nachtegaal luidkeels zingen. Hierna nog even rond gestruint, wat nog 2 prachtige mannetjes beflijster opleverde.


Omdat de klok al op half 5 stont, zijn we weer eens richting huis gegaan.
Maar wel met een prachtig dagje met paapje, snor, blauwborst, boomvalk, rode wouw, grasmus, baardman, oeverloper en sprinkhaan zanger op de jaarlijst er bij, wat de lijst al op 196 soorten brengt!
Maar bovenal een middagje genieten!!!

 


2 opmerkingen:

  1. Mooi blog Jonathan, bedankt voor het meezoeken EN vinden van de Ransuil (heb 'm geplaatst)!

    We zien elkaar!

    Groeten John

    PS - ik zet je uiteraard in mijn volglijst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha John,
    Thanx, graaggedaan hoor!

    Groet,
    Jonathan.

    BeantwoordenVerwijderen