maandag 22 april 2013

Tellen en ransuil.

Afgelopen zaterdagmorgene (20-04) liep de wekker al om 6 uur af, snel me bed uitgestapt, ff gegeten en op de fiets gesprongen naar Oud-Alblas. Om half zeven stond ik bij Arie-Willem op de stoep om te helpen bij het invertariseren van de Grote Nes. Bij aankomst zongen al enkele tjiftjaffies en een zwartkop. Voor de rest was het in het bos niet echt druk, maar ja met een mooie ochtend zon is alles al gouw goed.
Na het bos geteld te hebben zijn we naar de telpost gegaan. Bij aankomst konden we al meteen het baltsgedrag van de bruine kiekendief bewonderen.


Het eerste half uur was op 2 boerenzwaluwen, 3 gele kwistaarten en 3 regenwulpen na niks op doortrek. Wel leuk was dat er in de polder achter ons 4 zwartkopmeeuwen tussen de kok en stormmeeuwen zaten. Na een poosje kwamen 3 anderen bij ons, nadat ze hun broedvogel tellingen hadden gedaan. Het waaide ondertussen al aardig, waardoor de tempratuur meteen een stuk omlaag ging. Dit was ook te merken aan de vogels, want er vloog zo goed als niks.
Maar 2 zwartkopmeeuwen, 1 rode wouw, 3 zwarte sterns, 6 kemphanen, 2 boomvalken en 91 gierzwaluwen maken dat de ochtend toch nog geslaagd is.


Rond half 1 ben ik maar weer op de fiets naar huis gestapt omdat Joas rond 13:00 uur al bij mij op de stoep zou staan.
Op weg naar huis maar langs het achterwaterschap gefietst. Dat leverde nog een groep van 14 regenwulpen en een ooievaar op.




Thuis aangekomen stond Joas al op mij te wachten. Na wat overleggen besloten we maar naar de natuurstrook bij de Zijdebrug te gaan. Toen we bij de Zijdebrug aankwamen zagen we John rond de bosjes staan, die opzoek naar de ransuil was. Omdat Joas de vogel nog niet heeft, en ik het zelf ook een prachtig beest vind besluiten we om mee te gaan zoeken.

Nadat we zo beetje ieder bosje hadden afgespeurt begon de moet al aardig te zakken. Tot dat ik tussen de dichte takken door een donkere schim zie zetten. Toch maar even de kijker er op richten.
En ja hoor dat is hem!!! Na wat sluipen en kruipen konden we de uil tussen de takken door op ongeveer 6 meter afstand prachtig zien en ook nog eens redelijk fotograferen.
Voor de foto's van John zie: http://johneos.blogspot.nl/



Na de vogel prachtig gezien te hebben, zijn Joas en ik maar eens de natuurstrook opgegaan. Dat leverde Op 2 visdieven, 3 rietzanger, 4 regenwulpen, 1 groenpootruiter en wat tureluurs na niet veel op. Ondertussen was Jacob Molenaar ook bij ons aangevoegd. Omdat hij de ransuil ook nog graag wilde zien. Zijn we nog even gaan zoeken. Helaas was de vogel niet meer te vinden. Maar een paar tjiftjaffies waren een mooie troostprijs.


Omdat het al weer half zes was zijn we maar weer eens richting huis gegaan. Maar de trugtocht werd nog even onderbroken door 2 prachtige zwartkopmeeuwen die ons op ongeveer 10 meter hoogte passeerde. Bij de brug naast de boerenbond zat nog een prachtige aalscholver in zomerkleed die niet echt bepaalt schuw was, en zich dus mooi liet fotograferen.




Thuis kon ik meteen aan tafel schuiven met een mooi dagie achter de rug.








1 opmerking:

  1. Leuk stuk Jonathan! Portretfoto van de Aalscholver vind ik zeer geslaagd zo! Mooie achtergrond.

    Groeten John

    BeantwoordenVerwijderen