zaterdag 13 april 2013

Trektellen in de kou en een heerlijk voorjaarsmiddagje.

Vanochtend stond ik al rond 6 uur naast me bed.
Snel aankleden en dan maar weer op de fiets  naar kindedijk om lekker te tellen.
Bij aankomst werd ik meteen al welkom geheten door luidzingende blauwborsten, cetti's zanger, fitis en nog 3 prachtige baldsende kiekendieven.
Het was alleen wel aardig koud, maar ja je moet er wat voor overhebben :)
Met trek was het nog vrij stil, zangertjes waren ook bijna niet te horen doordat de grauwe ganzen met jong een verschrikkelijke herrie maakte.
Binnen een halfuur stonden we al met ze 5 man op de post en kon het fannatieke tellen beginnen. Al gouw begonnen de meeuwen al aardig te trekken.
Tot 12:00 uur heb ik staan tellen. Met als hoogtepunten: 1 gierzwaluw, 4 huiszwaluw, 2 purperreiger, 4 groenpootruiter, 1 zwarte ruiter, 1 zwarte roodstaart, 3 visdief, 1 zwarte stern, 3 krooneenden, 8 lepelaars, 3 zwartkopmeeuwen en 2 EUROPESE KANARIES!!! Dit was voor mij een nieuwe soort en een mooie afsluiting van de ochtend.



Rond 12:30 ben ik samen met Bastiaan en Patrick op de fiets gestapt om nog eens een rondje poder te maken. Ondertussen begon de zon eindelijk door de wolken te breken en was de tempratuur ook meteen een stuk aangenamer.

Het rondje begon op landhoeven, waar op een paar grutto's na niets te zien was.
Dus maar weer gouw op de fiets gestapt om naar polder kortebroek te gaan. Onderweg kwamen we nog een prachtig klein koolwitje tegen!


Op polder kortebroek viel op het normale grut na niet echt veel te zien.
Toen we op de Donksebrug stonden, kreeg ik een smsje van me vader dat de beflijsters in het kippenbos er weer zitten. Omdat Patrick en Bastiaan die nog niet op de jaarlijst hebben, en ik de vogel ook nog graag op de foto wou zetten gingen we er meteen heen.
Onderweg hadden we nog huiszwaluwen op onze jaarlijst kunnen zetten.


In het kippenbos kon het zoeken meteen beginnen. De groep lijsters was al gouw gevonden, nu nog eens beflijsters er tussen uit proberen te pikken. Omdat de vogels telkens werden verstoord door wandelaars zaten de vogels alleen maar in de bomen. Na driekwartier zoeken hadden we ze nog steeds niet gevonden. Daarom richting het streeknatuurcentrum gegaan. Bij de paddenpoel waren bruine kikkers al druk bezig met baltsen, en lieten zich ook prachtig fotograferen.



Ook zaten hier veel vlinders, waaronder onze eerste dagpauwoog van het jaar en al aardig wat kleine vossen.



Na het ornithologische jaarverslag uti het centrum gehaalt te hebben, zijn we nog maar eens een zoekpoging naar de beflijsters begonnen. Dit leverde helaas geen beflijsters op,maar wel: fitis, zwartkop, tuinfluiter en 2 prachtige overvliegende zwartkopmeeuwen.


Omdat het nu al tegen 5 uur was, besloten we maar weer eens op huis aan te gaan.
Met een koude maar prachtige ochtend tellen en een heerlijk voorjaarsmiddagje.






 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten