donderdag 25 april 2013

Veel zangers in Brabantse Biesbosch.

Vanochtend (24-04) stapte ik samen met me pa in de auto om eens een lekker dagje door de Brabantse Biesbosch te struinen. De eerste stop was op polder Hardenhoek, waar we gelijk al werden begroed door veel rietzangers. Na even goed luisteren hoorde we ook al onze eerste kleine karekiet van het jaar en een sprinkhaanzanger.


Bij het uikijk punt 'de lepelaar' zagen we nog 9 groenpootruiters, 2 zwarte ruiters, 1 oeverloper, 4 kleine plevieren, ongeveer 150 kluten en een aantal visdieven.
Ondertussen zong ook achter ons een blauwborst en 2 grasmussen in de braamstruiken.
Toen ik lekker rustig van het zonnetje aan het genieten was, en met mijn kijker de omgeving afspeurde vloog er opeens een stern in me beeld. De vogel vloog recht op me af een leek op het eerste gezicht op een zwarte stern door de donkere buik. Toen de vogel dichter bij kwam bleek dat het sws geen zwarte stern was, maar door de donker grijze buik, korte donker rode snavel (zonder zwart puntje), enorm lange staart en lichte vleugels bleek het hier om een noordse stern te gaan!!! De vogel kwam samen met een visdief recht over me heen en verdween strak noor het Zuid-Weste. Erg gaaf en voor mij ook een nieuwe Biesbosch soort!
Hierna zijn we langzamerhand weer richting de auto gegaan, om te kijken of er op de Deeneplaatweg nog wat te beleven viel. Bij de spiering sluis trapte we nog even snel op de remmen, omdat er net naast de auto een mooie grasmus zat te zingen. Ook hoorde we hier onze eerst braamsluiper van het jaar.


Langs de Deeneplaat weg stikte het van de zangers zoals vele nachtegelen, grasmussen, blauwborsten, rietzangers, 2 snorren, cetti's zangers, gekraagde roodstaarten, 1 braamsluiper, 1 kleine karrekiet en wat witte kwikken!


Buiten zangers om zaten er ook nog eens 2 bruine kiekendieven, 2 haviken, 1 lepelaar, 2 grote zilverreigers.
Hierna werd de pannekoek onze volgende bestemming.
Ook hier zat het vol met zangvogels, waaronder: nachtegelen (zie foto), cetti's zangers, zwartkoppen, blauwborsten, paapje, tjiftjaf, fitis, rietzangers.


Toen we over het dijkje terug naar de auto liepen zag me vader een zangertje zitten, waar hij eerst van dacht dat het een tjiftjaf was. Toen ik me kijker op de vogel richte zag ik de vogel van voren en noemde ik het ook een tjiftjaf. Maar toen de vogel zig omdraaide waren opeens duidelijke witte vleugel strepen, bruin rugje en zwar staartje te zien, vrouwtje bonte vliegenvanger dus! Helaas vloog de vogel al snel weg. Ook zatern hier weer eens veel grasmussen, braamsluipers, gekraagde roodstaarten, rietzangers en een snor. Een jagende boomvalk is het noemen ook wel waard.


Als laatst stond de sluis bij het Boomgat op de planning. Toen we net goed en wel uit de auto stapte vloog er meteen een deur over ons hoofd, of ook wel een zeearend!


Net voorbij de sluis licht een dijkje waar schapen op lopen. Aangezien we hier nog nooit gelopen hebben, zijn we maar eens even wezen kijken. Ook hier zaten veel zangers waaronder 9 gekraagde roodstaarten en 3 gele kwistaarten tussen de schapen.


Omdat het al weer 5 uur was, en we om half 6 thuis moesten zijn, reden we maar eens door de Werkendamse polders. We zagen nog een paar vogelaars naar een plasje staren. Aangezien ik een beetje nieuwschieren was, zijn we maar even gestopt. Een goeie keus, want hier konden we nog een drietal temminck strandlopers door de scoop overnemen.
Al me al een heerlijk dagje met totaal 97 soorten en een lekker zonnetjen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten