vrijdag 12 april 2013

Kippenbos met beflijsters en Brandwijk met zwartkopmeeuwen.

Vandaag stond een tocht naar de Brabantse Biesbosch gepland. Maar daar kwam verandering in toen ik me bet uitkwam en het regende. Gelukkig was het tussen 10 en 11:30 uur droog.
Aangezien de beflijsters nu aardig op trektocht zijn, besloot ik even een kleine zoektocht in het kippenbos te maken.
Onderweg even een stop gemaakt in het ruigte stukie in Bleskensgraaf Zuid, dat leverde nog een man kleine plevier, 3 regenwulpen, 1 rietgors en 3 kneutjes.
In het kippenbos aangekomen zag ik al dat er ongeveer 120 lijstes in de bomen zaten. Dus ben ik maar op een bankje gaan zitten en wachten tot ze gingen zitten. Na ongeveer 10 minuten wachten kwamen de vogels eindelijk op de grond, en kon het zoeken beginnen.
Toen ik bijna heel de groep had doorgezocht begon de moet een beetje te zakken. Tot dat ik net in het laaste deel een prachtig mannetje in beeld kreeg!
Helaas kwam er een minuut later een sperwer over zijlen, en vlogen alle vogels weer de bosjes in. Toen ook het mannetje beflijster opvloog viel me nog op dat zelfs nog een vrouwtje naast zat!



Hierna nog eens alle bosjes uitgekamt maar helaas vlogen alle lijsters richting NO. Nou ik er toch was besloot ik het bos nog eens door te zoeken. Dat leverde me eerste zwartkop van het jaar op en nog een zingende fitis.
Omdat het ondertussen al weer begon te regen besloot ik maar weer richting huis te gaan, maar dan wel met 2 prachtige beflijsters op de jaarlijst.

Aangezien het rond 13:00 uur droog was en het zonnetje er nog bij scheen ook, ben ik maar weer op de fiets gestapt om de poder rond te rijden. Op polder kortebroek zaten nog heel wat bergeenden, grutto's en 3 gele kwikstaarten.

                                        
                                        
                                   
Op weg naar de Donk kwam ik nog een groep van 15 ringmussen tegen. En vloog er nog een prachtige zwartkopmeeuw over, wat voor mij ook weer een nieuwe jaarsoort is.


                                         
Op plasdras Langebroek zat aardig wat aan steltjes waaronder: 4 bonte strandlopers, 2 kleine plevieren, 9 bontbekplevieren en 2 kemphanen, niet slecht dus.
Ik besloot maar terug te gaan, omdat ik in de verte al een dreigende lucht zag aankomen.
Vanaf de Zeemansweg zag ik dat er in polder Brandwijk een groep meeuwen achter een gierwagen vlogen. Samen met een andere vogelaar konden we nog een 3 zwartkopmeeuwen vinden! Alleen zaten ze helaas wel een beetje te ver voor goeie foto's.



Tussen het mest scharrelde ook aardig wat witte kwikstaarten, wulpen, scholekters, grutto's en graspiepers.

  
Ondertussen begon het al aardig te regenen en ben ik dus maar snel naar huis gefietst.
Ook vandaag heb ik weer niets te klagen gehad met 4 prachtige zwartkopmeeuwen en 2 beflijsters.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten