dinsdag 16 april 2013

Heide kikkers en vlinders.

Vandaag weer een lekker dagie vrij.
Om 11.00 uur maar eens op de fiets gestapt om in het kippenbos te kijken voor zangers.
Bij aankomst zong om de 10 vierkante meten wel een tjiftjaf.



Verder zongen er nog veel fitisen, 3 zwartkoppen, heggemussen, roodborsjes en winterkoningkjes.
Buiten vogels waren er ook verschillende dagvlinders als kleine vos en klein koolwitje te zien.


 
Toen ik druk bezig was met het fotograferen van de kleine vossen kwam ik een echtpaar tegen die net als ik druk bezig was met het vastleggen van de prachtige natuur.
Zij wezen mij op een klein poeletje waar padden in zaten.
Dus besloot ik om daar even te kijken. De poel zat vol met kikkerdril en paddensnoer. Overal waren padden in het heldere water te vinden, die druk bezig waren met hun eitjes beschermen en paren. Echt een prachtig gezicht!
 



Ook kreeg ik de tip dat de heikikkers in de heemtuin al blauw zijn. Dus ben ik meteen op de fiets gestapt om dit prachtige tafreel dat maar een keer per jaar plaats vind te bewonderen.
In de heemtuin stond al vol met fotograven die net als ik deze kikkers op de foto probeerde te zetten.
Helaas waren de kikker nog niet echt blauw, maar je het was niet anders.
Dus ben ik eerst nog maar een rondje door de tuin gemaakt, wat nog veel groene en bruine kikker opleverde.


Ook waren er nog vlinders als kleine vos, gehakkelde aurelia, dagpauwoog en mijn eerste groot koolwitje van het jaar.


Na de vlinders en de groene kikkers eens goed op de foto gezet te hebben ben ik maar weer terug naar de poel gegaan.
De kikkers waren ondertussen al een heel stuk blauwer en lieten zich prachtig fotograferen.





Ik heb ongeveer anderhalf uur bij deze prachtige kikkers gestaan.
Hierna ben ik nog even bij het boomklever paartje van Wijngaarde wezen kijken.
De vogels waren al snel gevonden, en riepen luit vanuit de boomtoppen.
Het vrouwtje liet zich nog best bekijken en fotograferen op een van de lage takken.



Onder weg naar huis kwam ik nog een mooie haas tegen, die in gedachte had dat ik hem niet zag.


Vandaag weer een heerlijk voorjaarsdagie gehad, met eindelijk de prachtige blauwe heikikkers en veel vlinders.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten